لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

چهار نکته برای موثر کردن وبلاگ نویسی‌تان(حتی اگر شما یک نویسنده نیستید)

گاهی وبلاگ نویسی برای ما سخت می‌شود طوری که بعد از نوشتن چند خط ،دیگر نمی‌توانیم ادامه بدهیم.از این موضوع به انسداد نوشتن تعبیر می‌شود. شما با آشنایی با ساختار یک پست استاندارد و استفاده از آن، می‌توانید از انسداد نویسندگی جلوگیری کنید.در این پست یک الگو و یک ساختار برای نوشتن یک پست در وبلاگ را از زبان آقای جف گوینز( Jeff Goins )که یک نویسنده حرفه‌ای هستند،را برایتان بیان خواهم کرد که با استفاده از آن به راحتی خواهید توانست پست‌های حرفه‌ای برای وبلاگ خودتان بنویسید.

 

 

آقای جف گوینز ( Jeff Goins) که از نویسندگان حرفه‌ای بسیار فعال می‌باشند در وبلاگ شخصی خودشان این طور می‌نویسند :


«اما من یک نویسنده نیستم»


این شاید بزرگترین دلیلی باشه که من از افرادی که می‌خواهند در وبلاگ‌نویسی مهارت بیشتری به دست بیاورند، هر روز می‌شنوم، اما این طور نیست.و من فکر می‌کنم که این فقط یک بهانه است، خیلی واضح و ساده.


چه شما خودتون رو یک نویسنده بدونید یا نه، شما نیاز دارید تا اصول پایه‌ای وبلاگ نویسی و آنچه که شامل برقراری ارتباط با یک مخاطب به صورت آنلاین میشه  را بدونید، همین!  اگر شما نگران دستیابی به مخاطبان جدیدی برای افزایش رشد کسب و کارتان هستید، همین کافی است.


چرا نوشتن؟


به خاطر اینکه چه ما از این موضوع آگاه باشیم یا نه ،همه ما نویسنده هستیم.هر روز ما پیامک‌هایی را برای دوستانمان می‌نویسیم،با همکارمان ایمیل رد و بدل می‌کنیم.و آپدیتهای فیسبوک را برای همه دنیا می‌فرستیم.ما به طور مرتب از کلمات برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کنیم.


سوال این هست، آیا شما فقط کلمات را از دهانتان به بیرون می‌ریزید یا اینکه آگاهانه به برقراری ارتباط با دیگران می‌پردازید؟


وقتی صحبت از ساختن کسب و کار شما میشه، برای خلق محتوایی که باعث جلب مشارکت خوانندگان بشه و برای خوانندگان جالب باشد، شما باید اصول پایه‌ای نوشتن در وب را یاد بگیرید و درک کنید.شما نیاز به یک فرآیند و یک پروسه دارید، چیزی که بتونید هنگام وبلاگ نویسی،ساختن نسخه‌هایی برای فروش و حتی هنگام ایمیل کردن به مشتریان احتمالی‌تان آن را به کار بگیرید.


همه نوشته‌های خوب دارای ساختار هستند.اینجا سیستمی است که من پیشنهاد می‌کنم.این روشی است که من برای کمک کردن به هزاران نفر استفاده کرده‌ام تا تاثیر و کارایی خودشان را در به اشتراک گذاری پیامشان افزایش دهند.



۱- تیتر و عنوانی که توجه خوانندگان را برباید


یک نوشته خوب درباره یک موضوع، یک داستان و یک ایده است.نه درباره ۵۷ و نه درباره ۱۰۱تا .فقط یکی.بنابراین قبل از اینکه شروع به نوشتن بکنید.تصمیم بگیرید که درباره چه چیزی می‌خواهید صحبت کنید.برای دادن ساختار به نوشته خودتان،قبل از هر چیزی یک تیتر ساختگی برای مطلب خودتان انتخاب کنید(شما همیشه می‌توانید بعدا این تیتر را تغییر بدهید)سپس شروع به نوشتن کنید.


تیترهای خوب، آنهایی هستند که جذاب، جالب و توصیف کننده هستند.آنها باید مانند تیترهای روی جلد یک مجله یا به‌روزرسانی‌های اخبار تلویزیون خوانده شوند.شما احتیاج دارید تا خواننده را برای ادامه دادن به خواندن تشویق کنید.تیتر اولین چیزی هست که خوانندگان شما می‌بینند و اگر احتمالا تنها چیزی است که شما آن را درست انجام نمی‌دید .پس بر روی نوشتن تیترهای خوب وقت بیشتری بگذارید.


۲- پاراگراف آغازین


همه شما به خوبی می‌دونید که تاثیرات اولیه تا چه اندازه اهمیت دارند.درسته؟پس چرا مانند آن نمی‌نویسید؟ چرا وقت مردم را با بیان جزییات و حکایت‌ها به هدر می‌دهید؟به ما نگویید که قصد دارید درباره چی صحبت کنید مستقیم بروید سر اصل مطلب.


هنگامیکه صحبت از اینترنت می‌شود یعنی جاییکه محدوده توجه مردم بسیار  محدودتر می‌شود.پاراگراف آغازین شما ،تاثیری حیاتی دارد.پس آن را هدر ندهید.


ژورنالیستها به خوبی از این موضوع آگاه هستند و این در ذات آنها ریشه دوانده است.آنها می‌گویند.«پاراگراف آغازین را به خاک نسپارید»


اگر شما خیلی زود توجه خوانندگان را جلب نکنید، شما برای همیشه آن را از دست خواهید داد.


برای نوشتن یک پاراگراف ابتدایی خوب ، با یک نقل قول یا یک پرسش و یا با یک ادعای جسورانه شروع کنید.شما فقط یک ضربه دارید پس به خوبی از آن استفاده کنید.


۳- نکات جالب و حمایتگر


این بدنه و متن اصلی مقاله شما را تشکیل می‌دهد.این گوشت پست شماست و از بحث اصلی شما پشتیبانی خواهد کرد.


هر داستانی که شما تعریف می‌کنید یا هر ایده‌ای که به اشتراک می‌گذارید نیاز به دلایل و توضیحاتی پشتیبانی کننده دارد، چیزی که خوانندگان را وادار کند تا کاری را با اشتیاق و انرژی شروع کنند. آنها اصلا نیاز ندارند تا به طور مرتب در یک بحث سه نفره خیلی مرتب و یا در یک پروسه هفت مرحله‌ای جا داده شوند.اما همینطور هم شما نمی‌توانید در همه مکان‌ها حاضر باشید.آنچه می‌خواهید بگویید را در نظر بگیرید و همینطور اینکه تا چه اندازه می‌خواهید از آن پشتیبانی کنید.

یک راه عالی برای سازمان دادن به یک محتوا ، ساختن لیستی از بالت پوینت‌ها( bullet points ) است.سپس بدنه اصلی پست را با استفاده از آنها به عنوان بخش‌های اصلی مقاله خودتان بنویسید(اگر مناسب می‌دونید هر نکته را به صورت یک تیتر فرعی دربیاورید)


اگر مقاله شما مانند یک جاده باشه، این نکات به منزله تابلوی خیابان‌ها هستند که خواننده را به سوی خانه هدایت می‌کند.


۴- یک فراخوان عالی(call to action)


اگر شما توجه خوانندگانتان را با استفاده از یک تیتر خوب به دست آورده‌اید و با یک پاراگراف آغازین بسیار جالب آنها را به داخل وبلاگتان کشیده‌اید و در داخل با استفاده از نکات پشتیبانی کننده آنها را هدایت کرده‌اید، وقتش رسیده که جمع بندی کنید و با نتیجه گیری از بحثتان ، آن را خاتمه بدهید.


مبهم نباشید.شما نمی‌خواهید که خوانندگانتون از خواندن مقاله شما اذیت شوند و از قرار گرفتن پست شما در صدر نتایج جستجو  تعجب کنند، می‌خواهید؟ پس به آنها چیزی بدهید که با خودشان ببرند.


می‌خواهید خوانندگان وبلاگتان نسبت به یک ایده مشخص، واکنش نشان بدهند؟ کاری را انجام بدهند؟یا به عبارت دیگر به شما پاسخ بدهند؟درباره آن شفاف باشید.این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه چیزی که می‌خواهید رو به دست بیاورید.


این بخش از مقاله، جایی است که از خوانندگانتون دعوت می‌کنید که به یک سوال جواب بدهند، کامنت بگذارند یا اینکه این مقاله را با فرد دیگری به اشتراک بگذارند.این قسمت را واضح و به شکلی  بنویسید که انجام خواسته شما برای خوانندگانتون امکانپذیر و عملی باشد.



حالا همه آنها را روی هم بگذارید


وقتیکه من یک بلاگ پست می‌نویسم.هر کدام از این چهار جز را با دقت دنبال می‌کنم بیایید ببینیم آن چگونه کار می‌کند:


۱. موضوع اصلی را انتخاب کنید و یک تیتر بنویسید.

۲. یک پاراگراف آغازین بنویسید.

۳. چند نکته را در بدنه اصلی پست لیست کنید.

۴. یک فراخوان یا call to action بنویسید.

۵. ویرایش و اصلاح کنید تا زمانیکه به رضایت و شادی برسید.

۶. یک بار پستتان را بخوانید و غلط املایی‌ها را بررسی کنید. 

۷. بفرستید.پست خودتان را منتشر کنید.خبرنامه بفرستید و پیام خودتان را منتشر کنید.


اگر این کار را هر بار که مطلبی منتشر می‌کنید انجام دهید، دردسر کمتری در ارتباط با محتوای وبلاگ خودتان خواهید داشت.هرگز احساس گرفتگی و انسداد در نوشتن نخواهید کرد.این فرآیند راهنمای کمکی برای شماست تا کلمات و پیام خودتان را با دنیا به اشتراک بگذارید.و این اطمینان را به شما می‌دهد که مردم پیام شما را خواهند شنید .


در ابتدا ممکنه که سخت و غیر قابل انعطاف به نظر برسه اما مانند هر چیزی شما تمرین می‌کنید و هر چه بیشتر انجامش بدهید، انجام آن براتون راحت و بدون زحمت خواهد شد.


بنابراین این جا مکانی است که شما داخل شدید و من می‌خواهم شما را به یک چالش دعوت بکنم و از شما بخواهم که این پروسه و فرآیند را برای نوشتن پست بعدی خودتان به کار ببرید و ببینید که این فرآیند برای شما کار می‌کند یا نه؟در هر دو صورت مایلم تا نتیجه کار را در بخش نظرات از زبان شما بشنوم.


لینک منبع : http://goinswriter.com 



نظرات 1 + ارسال نظر
امیرحسین دوشنبه 10 شهریور 1393 ساعت 18:20 http://sepehr-rayaneh.blogfa.com

سلام.دقیقا این تیتر اول خیلی مهمه و حتی پارگراف آغازین برای ادامه ازون مهمتره.ممنون از راهنماییتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد