لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

ایده‌های هوشمندانه‌ای که با استفاده از آنها می‌توانیم جلوی کپی کردن مطالب وبلاگ‌ها را بگیریم

دیشب که پستهای جدید وبلاگ‌های مورد علاقه‌ام را مرور می‌کردم مطلبی درباره کپی‌کاری چینی‌ها در یک پزشک دیدم که توجه‌ام را جلب کرد دیدم آنجا گفته شده بود که چینی‌ها دارند هر چیز با ارزشی که وجود دارد را کپی می‌کنند تقریبا همه چیز از روستایی در سوییس گرفته تا گوشی جدید اپل را. انگار استعداد چینی‌ها در کپی کردن تا جایی است که آنها را طراحان فتوشاپی هم می‌نامند.



خواندن این مطلب باعث شد تا بار دیگر موضوع کپی کاری را از بایگانی ذهنم بیرون بکشم و دوباره مشغول فکر کردن بر روی آن شوم. اما آن چه من فکر می‌کردم کپی کاری محتوای وبلاگ‌ها بود.


وقتی کپی کاری یا هر چیز دیگری برای چند روز هم که شده به دغدغه ذهنی انسان تبدیل می‌شود گویی ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم می‌دهند که نشانه‌ها یا بهتر بگویم سرنخ‌هایی را برای پرداختن به موضوع در اختیار تو قرار دهند. 


در ارتباط با کپی برداری محتوای بلاگ‌ها، جرقه اول از پستی شروع شد که آقای بهراد جاود در وبلاگش با عنوان این وبلاگ مجهز به دوربین مدار بسته است، کپی نکنید منتشر کرد، راستش را بخواهید بعد از خواندن این پست احساس بدی داشتم چرا که بهراد با ناامیدی فراوان درباره کپی کاری محتوای وبلاگ‌های ایرانی مطلبش را نوشته بود.


این بود که برای مدتی مساله کپی‌کاری گسترده محتوای وبلاگ‌ها دغدغه ذهنی من بود. اما روزهای اول، خودم هم هر چه فکر می‌کردم نا امید می‌شدم و تقریبا داشتم موضوع کپی کاری وبلاگ‌های ایرانی را در ذهنم به فراموشی می‌سپردم که دیدن مطلبی در سایت ماهنامه شبکه با عنوان با این پنج روش جلوی کپی‌برداری از کارتان را بکیرید  دوباره بارقه‌های امید را در ذهنم زنده کرد.


آن پست را با دقت خواندم راه‌حل‌ها ، راه‌حل‌های بدی نبودند ، حتی بعضی از آنها مثل «روی کار خود نشانه‌گذاری کنید» راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسیدند.


با خواندن آن پست به این نتیجه رسیدم که شاید ایده‌های هوشمندانه‌ای وجود دارند که می‌توانند جلوی کپی کاری بی‌رویه مطالب وبلاگ‌های فعال را بگیرند ،البته هنوز نمی‌توانستم زیاد در این باره با جزییات صحبت کنم چون هنوز مساله برای خودم هم کمی دارای ابهام بود.


الان که این پست را نی‌نویسم دو ایده به ذهنم رسید که آنها را با شما به اشتراک می‌گذارم


از انواع مختلف محتوا استفاده کنید


ایراد ما در وبلاگ‌های فارسی این است که کمتر از محتواهایی مانند عکس، ویدیو یا صوت استفاده می‌کنیم ،اگر شما محتوای پست خودتان را در قالب یک پادکست  آنهم با صدای خودتان در وبلاگتان منتشر کنید ،یا یک ویدیوی کوتاه تهیه کنید احتمال کپی شدن آن را کاهش خواهید داد.منظورم چیزی مانند فایلهای رادیو مذاکره در وبلاگ آقای محمدرضا شعبانعلی است.


مطالب اختصاصی برای وبلاگتان تهیه کنید


وقتی مطلبی را به صورت اختصاصی در وبلاگتان منتشر کنید شانس کپی کردن آن را نزدیک به صفر می‌رسانید.به عنوان مثال وقتی رویداد مهمی در ارتباط با موضوع وبلاگتان در حال برگزاری است و شما با استفاده از وبلاگ نویسی زنده جزییات آن رویداد را در وبلاگتان پوشش می‌دهید و یا با انجام مصاحبه‌های اختصاصی محتوای با کیفیتی را در اختیار خوانندگانتان قرار می‌دهید شما به عنوان یک منبع مهم در حوزه کاری‌تان شناخته خواهید شد و به همان اندازه کپی‌کارها از کپی کردن محتوای شما نا امید خواهند شد.


نوبت شماست


حتما شما هم ایده‌هایی برای جلوگیری از کپی شدن مطالب وبلاگ‌ها می‌شناسید لطفا در بخش نظرات آن را بیان کنید.



چه کسانی و چرا مطالب سایر وبلاگ‌ها را کپی می‌کنند؟

نمی‌دانم  تا به حال برای نوشتن پست بعدی وبلاگتان، هرگز به کپی کردن مطالب دیگر وبلاگ‌ها و انتشار آن در وبلاگ خودتان به عنوان یک گزینه روی میز فکر کرده‌اید یا نه؟


اظهار نظرهای متفاوتی در این باره وجود دارد عده‌ای بسیاری از بلاگرهای فعال وب فارسی ، از کپی شدن محتوای وبلاگ‌ها بسیار ناراحت و سرخورده هستند و معتقدند این روند هرگز اصلاح نخواهد شد. اما بخشی از واقعیت این است که همه کسانی که وبلاگ می‌نویسند به یک اندازه به این کار اقدام نمی‌کنند. 


به عنوان مثال وبلاگ‌هایی مانند یک پزشک، دیجیاتو، یک ادمین ، یا پراب  استانداردهای بالایی را برای تولید محتوای با کیفیت دارند و هرگز به کپی کردن وبلاگ‌های دیگر حتی فکر هم نخواهند کرد.


یک سطح پایین‌تر ،بعضی از وبلاگ‌ها هم هستند با اینکه چندان مشهور نیستند و دیر به دیر هم به روز می‌شوند اما مطالب بسیار مفیدی را منتشر می‌کنند و حتی با خواندن مطالبشان می‌شود فهمید که برای آن چه اندازه وقت گذاشته و زحمت کشیده‌اند. 


در این مورد می‌توانم وبلاگ نوشته‌های پراکنده یک مسعود را مثال بزنم،که از وبلاگ‌هایی است که خیلی دیر به دیر مطلب می‌گذارد اما مطالبش واقعا ارزش خواندن را دارد.



افرادی هم هستند که تازه وارد دنیای وبلاگ و وبلاگ نویسی شده‌اند و با چند و چون تولید محتوای با کیفیت و دست اول چندان آشنا نیستند ،به نظر من بیشترین کپی‌کاری‌ها توسط این دسته از بلاکرهای تازه‌کار و گاهی هم بازیگوش و بعضا بسیار جاه طلب صورت می‌گیرد که می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه بروند.


آن‌ها گاهی به خاطر جاذبه‌های کسب درآمد از اینترنت ، وبلاگ‌های متعددی را راه‌اندازی می‌کنند و برای اینکه بتوانند با انتشار تبلیغات اینترنتی کسب درآمد کنند به محتوا نیاز دارند و چون تولید محتوای خوب زمان بر است ترحیح می‌دهند مطالب سایر وبلاگ‌ها را کپی کنند.


به نظرم رسید که اگر راه تولید محتوای با کیفیت را به زبان ساده برای این افراد بیان کنیم شاید بتواند درصد کپی شدن مطالب وبلاگ‌ها را به تدریج پایین بیاورد. اما شاید شما نظر دیگری داشته باشید


این بود که تصمیم گرفتم با انتشار این پست از شما هم بخواهم که به این سوال پاسخ دهید که چه کسانی و چرا بیشتر از همه اقدام به کپی کردن مطالب وبلاگ‌ها می‌کنند؟


پی‌نوشت:در  یکی دو پست آینده هم  از زوایای دیگری به بحث داغ کپی کردن مطالب وبلاگها خواهم پرداخت پس اگر به این بحث علاقه دارید ، دعوت  می‌کنم در هفته آینده با لذت وبلاگ نویسی همراه باشید.