لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

سوال از خوانندگان: چرا وبلاگ نویسی را شروع کردید و هنوز آن را ادامه می‌دهید؟

این یک بخش جدید در لذت وبلاگ نویسی است. در این بخش یک یا دو بار در ماه، از شما درخواست می‌کنم تا توصیه‌ها و بحثهایی را در بخش کامنتها ،روی یک سوال مشخص ارایه کنید.اگر شما هم سوال مشخصی دارید که می‌خواهید از خوانندگان لذت وبلاگ نویسی بپرسید می‌توانید از طریق ایمیل با من در میان بگذارید تا در این قسمت قرار دهم.


این یک سوال تعاملی از خوانندگان است بنابراین می‌خواهم پاسخ آن را از شما بشنوم. پاسخ‌های کوتاه و بلند خود را درج کنید.پیشاپیش به خاطر اینکه در این بخش به طور فعال شرکت می‌کنید، از همه شما سپاسگزار هستم.


Hosted on Persiangig.com


برای آغاز این بخش یک سوال مشخص از شما دارم، که از شما می‌خواهم با دقت و توجه کامل به این سوال پاسخ دهید.


سوال: چرا وبلاگ نویسی را شروع کردید و هنوز آن را ادامه می‌دهید؟


اگر وبلاگ دارید این یک پرسش بسیار مهم برای شماست.اگر هم قصد دارید به زودی وبلاگ خودتان را راه‌اندازی کنید، در این بحث شرکت کنید و به سوالی که مطرح کردم جواب بدهید تا بهتر بتوانید انگیزه اصلی خودتان را بشناسید.


در زیر من دلایل خودم را با شما به اشتراک می‌گذارم اینکه چرا وبلاگ می‌نویسم و چرا آن را شروع کردم


- وبلاگ نویسی علاقمندی اصلی من در دنیای آنلاین است


- من عاشق یادگیری چیزهای جدید هستم


- دوست دارم از طریق وبلاگم به دیگران کمک کنم


- می‌خواهم دیگران را تشویق کنم تا افکار ،ایده‌ها و تجاربشان را به اشتراک بگذارند


- می‌خواهم برای تولید محتوای مفید تلاش کنم


- از طریق مطالعه وبلاگ‌های انگلیسی زبان ،انگلیسی خود را بهتر کنم


شما هم با ثبت نظر خودتان ، در این بحث شرکت کنید فرقی نمی‌کند که پاسخ شما کوتاه یا بلند باشد در هر دو حالت خوشحال می‌شوم که نظرتان را بشنوم.


من بهترین کامنت را انتخاب خواهم کرد


اگر واقعا نظرتان را بپسندم کامنت شما را انتخاب می‌کنم و در بخش بعدی «سوال از خوانندگان» آن را همراه با نام و وبلاگ شما ذکر می‌کنم


به سوال امروز برمی‌گردیم: چرا وبلاگ نویسی را شروع کردید و آن را هنوز ادامه می‌دهید؟


بهترین و دقیقترین پاسخ خودتان را با ما به اشتراک بگذارید چون ممکن است که شما اولین برنده بخش «سوال از خوانندگان» باشید.


پی‌نوشت: اگر سوالی دارید که می‌خواهید در این بخش از خوانندگان لذت وبلاگ نویسی بپرسید می‌توانید آن را از طریق فرم تماس با من(در گوشه سمت راست بالای همین صفحه) ارسال کنید .



اکنون می‌توانید آخرین مطالب لذت وبلاگ نویسی را بر روی اپلیکیشن تلگرام در گوشی هوشمندتان دریافت کنید

برای آنکه محتوای تولید شده در وبلاگ‌هایمان را در دسترس تعداد بیشتری از خوانندگان بالقوه قرار دهیم در هر برهه از زمان، ناگزیر به استفاده از رسانه‌های غالب جامعه هستیم.همان طور هم که خیلی بهتر از من می‌دانید اپلیکیشن‌های پیام‌رسان‌ مانند تلگرام این روزها از محبوبیت فوق العاده خوبی در نزد مردم کشور ما برخوردار هستند بنابراین امروز  لازم دیدم با کمی جستجو و مطالعه در وب ، ربات «لذت وبلاگ نویسی» را در تلگرام  را راه اندازی کنم.


 شما با کلیک بر روی این لینک می‌توانید به عضویت ربات «لذت وبلاگ نویسی» در تلگرام در بیایید و آخرین مطالب و نوشته‌های لذت وبلاگ نویسی را به طور مستقیم بر روی اپلیکیشن تلگرام در گوشی هوشمندتان دریافت کنید.


البته سعی می‌کنم تا مطالب، تنها منحصر به مطالب منتشر شده در لذت وبلاگ نویسی نباشد و مطالب و محتواهای جالب دیگری را در ارتباط با وبلاگ نویسی با شما به اشتراک بگذارم.


پی‌نوشت۱: برای اضافه کردن به لیست مخاطبین خود می‌توانید. ProwebBot@ را اضافه کرده یا روی این لینک کلیک کنید.


توجه- مهم: بعد از اینکه در پی‌سی یا گوشی و تبلت خودتان این لینک را باز کردید و با برنامه یا اپلیکیشن تلگرام، وارد صفحه بات شدید، تنها کاری که باید بکنید، ارسال یک کلمه یا عبارت دلخواه است. مثلا می‌توانید کلمه‌ای مثل «سلام» یا «شروع» را بفرستید یا اصلا روی /start در همان صفحه کلیک یا تپ کنید.


بعد از آن نوشته‌ها و پیام‌های «لذت وبلاگ نویسی» به صورت خودکار برای شما ارسال خواهد شد.


توجه: در صورتی که به هر علتی تمایل پیدا کنید، دنبال کردن بات لذت وبلاگ نویسی برایتان متوقف شود، کافی است خطاب به ربات در تلگرام بنویسید /remove. (یک اسلش و بعد عبارت remove)


پی‌نوشت۲: شما هم در صورت تمایل می‌توانید با خواندن این آموزش ساده در این لینک  برای وبلاگ یا کسب و کار خودتان یک ربات در تلگرام بسازید و ارتباط بیشتری با خوانندگان و مخاطبانتان برقرار کنید.


به بهانه شانزدهم شهریور؛ روز وبلاگستان فارسی؛ وقتی از وبلاگ نویسی حرف می‌زنم درباره چه موردی صحبت می‌کنم

زمانی معنای وبلاگ نویسی سیاهه‌ها یا گزارشهای شخصی‌ای بود که در سطح وب به طور مرتب و منظم هر روز انتشار می‌یافت. نویسنده این سیاهه‌ها و گزارشهای شخصی هر کسی می‌توانست باشد.از یک دانشجوی پزشکی گرفته تا یک فروشنده یا حتی یک کارمند ساده .


موضوع نوشته‌ها هم می‌توانست بازه‌ای به بزرگی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد داشته باشد.


اما ظهور پدیده وبلاگ نویسی در اوایل دهه هشتاد و همزمانی آن با توسعه اینترنت در ایران سبب شد تا وبلاگ و وبلاگ نویسی به کار مشترک و گاهی هر روز جامعه آنلاین هر چند کوچک، اما بسیار فعال آن سالها تبدیل شود.اینگونه بود که آن روزها وبلاگ داشتن خیلی کلاس داشت .


هر چند نمی‌توانیم از تاثیر پدیده‌های اجتماعی و سیاسی ابتدای دهه هشتاد هم بر افزایش شتاب وبلاگ نویسی در ایران غافل شویم.


به هر حال اکنون چهارده سال از شروع وبلاگ نویسی در ایران می‌گذرد.


Hosted on Persiangig.com

درست است که این روزها وبلاگ نویسی آن شور و هیجان سالهای اولیه را ندارد اما هنوز هم زنده است هنوز هم وبلاگ نویسان علاقه‌مندی وجود دارند که سعی می‌کنند با بروزرسانی مداوم وبلاگشان، لذت اشتراک افکارشان با دیگران را تجربه کنند.


این روزها دیگر خواندن دست نوشته‌های روزانه مانند سالهای اولیه ظهور وبلاگ نویسی در ایران جذاب نیستند.چرا که افراد دیگر از خواندن چنین پستهایی هرگز هیجان زده نمی‌شوند.


واقعیت این است که خوانندگان وبلاگ‌ها هم دیگر آن آدم های قبلی نیستند.


خوانندگان امروزی اغلب جوانان و نوجوانانی هستند که بر خلاف گذشته دیگر دغدغه دسترسی به اینترنت را ندارند حتی آنها به کمک پیشرفت خارق‌العاده فناوری و همچنین بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت نسل سوم و نسل چهارم می‌توانند انواع محتواهای ویدیویی و صوتی را در هر لحظه از شبانه روز که اراده کنند .ببینند و بشنوند.


خوانندگان امروز وبلاگ‌ها،محتواهای امروزی می‌خواهند


خیلی ساده بگویم خوانندگان امروز وبلاگ‌ها،محتواهای امروزی می‌خواهند و این  امر مستلزم وبلاگ نویسانی هست که بتوانند محتواهای امروزی تولید کنند و مفاهیم عمیق را با زبان ویدیو، تصویر و صدا و به دور از هرگونه تکلف و پیچیدگی در برابر دیدگان خوانندگان قرار دهند.


سه سال فعالیت مداوم در انتشار لذت وبلاگ نویسی به من آموخته است که نمی‌توان با آموزش گام به گام وبلاگ نویسی به چنین مرتبه‌ای از مهارت در وبلاگ نویسی رسید اصلا شاید تاکید بیش از اندازه بر آموزش نکات وبلاگ نویسی چیزی است که دارد به روند تولید محتوا در وبلاگ‌های فارسی ضربه می‌زند و خلاقیت را از آنها می‌گیرد.


امروز که افتخار دارم در کنار نسل گذشته وبلاگ نویسان ایرانی و همراه با نسل جدید وبلاگ نویسان فارسی زبان، چهارده سالگی وبلاگستان فارسی را جشن بگیرم؛ بیش از پیش معتقدم که باید  به عوض تاکید بیش از اندازه بر آموزش جزییات مربوط به وبلاگ نویسی و تولید محتوا ، باید نگرش خود را تغییر دهیم و باید بتوانیم نگرش قدیمی حاکم بر وبلاگستان فارسی را همراه با پیشرفت فناوری های نو در سراسر دنیا، تغییر داده و به روز کنیم.


به قول سهراب باید چشم‌ها را شست و جور دیگر دید.


از میان کامنت‌ها: چه کاری از دست ما بر می‌آید؟

برای من خواندن و مرور چندین باره‌ی بخش نظرات وبلاگ یک پزشک درست مانند پستهای بامحتوای آن جذاب ،شیرین و گاهی بسیار آموزنده است جوری که بارها برایم اتفاق افتاده است که علاوه بر خواندن متن کامل یک پست، تمام کامنتهای مربوط به آن را هم به طور کامل می‌خوانم، گاهی نکته‌هایی در میان این کامنت‌ها وجود دارد که به نکات بسیار مفید و ارزشمندی درباره موضوع آن پست اشاره می‌کنند و به معنای واقعی کلمه به ارزش آن پست اضافه می‌کنند.


گاهی بحث‌های بسیار داغ و جالبی در این قسمت به راه می‌افتد که بی‌اغراق نظیر آن را در جای دیگری از وب فارسی سراغ ندارم.برای نمونه می‌توانم به بحثی اشاره کنم که به تازگی در میان کامنتهای وبلاگ یک پزشک رخ داد.

 

ادامه مطلب ...

داستان موفقیت لئو بابوتا؛ وبلاگ‌نویسی که راز کسب عادتهای مثبت را در Zenhabits به اشتراک می‌گذارد

لئو بابوتا  ( Leo Babauta ) وبلاگ نویس، روزنامه نگار و نویسنده‌ای است که در سی‌ام آوریل ۱۹۷۳ میلادی در کشور گوام که تحت الحمایه ایالات متحده آمریکاست به دنیا آمد او که هم اکنون در آمریکا زندگی می‌کند اولین پست خود را در روز اول فوریه ۲۰۰۷ در وبلاگ Zenhabits منتشر کرد.در  فوریه سال ۲۰۰۹ ، مجله تایم وبلاگ  Zenhabits  را به عنوان یکی از ۲۵ وبلاگ برتر دنیا معرفی کرد. سال بعد از آن یعنی در سال ۲۰۱۰ ، مجله تایم این وبلاگ را در صدر ۲۵ وبلاگ برتر دنیا قرار داد.


به همین دلیل در این پست از لذت وبلاگ نویسی قصد داریم تا نگاهی داشته باشیم به داستان موفقیت لئو بابوتا ،وبلاگ نویسی که به اعتقاد خودش تنها یک فرد معمولی است و هیچ تخصصی هم ندارد.تنها کار خاصی که لئو بابوتا انجام داده،  این است که با کمک آموزه‌هایی از آیین مذهبی ذن توانسته است به عادات بسیار بدی که در زندگی داشته است غلبه کند.


در ادامه با لذت وبلاگ نویسی همراه باشید


در سال ۲۰۰۵، لئوبابوتا در جای بدی بود(ایستاده بود):او به شدت سنگین بود و اضافه وزن داشت،بدهکار بود،یک سیگاری بود و و در انجام وظایفش بسیار اهمال کار بود و مدام انجام کارهایش را به فردا حواله می‌کرد


او احساس می‌کرد که در این وضعیت گیر افتاده است و نمی‌دانست که چطور عادتهایش را تغییر بدهد،سپس او بعضی از نصایح بسیار ارزشمند آیین ذن را برای کمک به خودش برای غلبه بر وضعیت بغرنج و کسل کننده‌ای که در آن گیر افتاده بود و به ظاهر تمام نشدنی می‌نمود کشف کرد و عادتهایش را برای همیشه (در درازمدت ) تغییر داد


او سیگار کشیدن را ترک کرد و به طور منظم شروع به دویدن کرد، در یک دوی ماراتون شرکت کرد و یک ماراتون را تا انتها دوید. او شروع به سحرخیزی و خوردن غذاهای سالمتر کرد.بعد از آن او شروع به اشتراک گذاری تجربیاتش و چیزهایی که یاد گرفته بود بر روی وبلاگش یعنی Zenhabits کرد.


در پایان سال ۲۰۰۷، او ۲۶۰۰۰ خواننده داشت،یک قرارداد خوب برای انتشار کتابش منعقد کرده بود، از بدهکاری خلاص شده بود و شغل طاقت فرسای روزانه‌اش را ترک کرده بود.


لئو در وبلاگ Zenhabits و در کتابهایش  توصیه‌های گام به گام برای ایجاد تغییر و ساده‌سازی زندگی‌، تصمیم گیری آگاهانه و کسب بازده بیشتر  به اشتراک می‌گذارد.


Hosted on Persiangig.com


لئو بابوتا در قسمت درباره وبلاگش و در بیان داستان زندگی خودش می‌گوید:


خب، شما هر روز تعدادی از پستهای مرا درباره اینکه چگونه به اهداف خود دست یابیم و یا چگونه پول‌هایمان را پس انداز کنیم یا چگونه ورزش کنیم یا سحر خیز شویم می‌خوانید و شاید تعجب می‌کنید که شایستگی‌ها و تخصص‌های من دقیقا چه چیزهایی هستند؟


پاسخ من این است: من هیچ تخصص یا مدرک رسمی ندارم.من یک کارشناس و یا یک دکتر و حتی یک مربی نیستم .من میلیون‌ها دلار درآمد به دست نیاورده‌ام و برترین ورزشکار دنیا نیستم.


همه چیزی که هستم این است، من یک فرد معمولی هستم، پدر شش کودک،یک همسر و یک نویسنده از گوام هستم(البته الان در سانفرانسیسکو زندگی می‌کنم) اما در چند سال گذشته موفقیت‌های زیادی به دست آورده‌ام،(البته شکستهای زیادی هم داشته‌ام) و در سراسر این مسیر چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام


لیستی از دستاوردهایی که از دسامبر ۲۰۰۵ (سالی که شروع به تغییر در زندگی‌ام کرده‌ام) تاکنون داشته‌ام:


ترک سیگار

دویدن به طور منظم 

دویدن چندین ماراتن

شروع به سحرخیزی

منظم و سازمان یافته سدن

شروع به خوردن غذاهای سالمتر

عادت به گیاهخواری

سه برابر کردن درآمد ماهانه‌ام

نوشتن یک رمان

تسلط و کنترل بر امور مالی خودم

ذخیره کردن یک پس انداز اضطراری

تسویه بدهی‌هایم به طور کامل

ساده کردن زندگی‌ام


می‌دانم به نظرتان این دستاوردها زیاد به نظر می‌رسد و اگر دوباره نگاهی به آن بیاندازید همینطور هم هست.اما من به یکباره به همه آنها نرسیده‌ام،بلکه قدم به قدم و با یادگیری از موفقیتهای قبلی خودم به آنها دست یافته‌ام، من قادر بودم به هر چالش جدیدی که از قبل برای خودم تنظیم می‌کردم، دست یابم، من از انجام این کار بسیار لذت می‌بردم(هنوز هم لذت می‌برم)


چطور من این همه کار را انجام داده‌ام؟ هیچ فوت و فن جادویی در کار نیست، هیچ کار طاقت فرسا و کوشش سختی هم در کار نبوده‌است، روشهای ساده و چیزهایی که من درباره آنها در این وبلاگ(zenhabit) صحبت می‌کنم تنها رازهای من هستند.


مختصری درباره تاریخچه وبلاگ Zenhabits


وبلاگ Zenhabits وبلاگی است که توسط لئو بابوتا و با موضوع به کارگیری عادات آیین مذهبی ذن در زندگی روزانه نوشته می‌شود.او توصیه‌هایی را درباره اینکه چگونه زندگی کنیم ارائه می‌کند و شامل مواردی می‌شود که دربردارنده این موضوع است که لئوبابوتا چگونه این عادات ذن را در زندگی خودش به کار گرفته است.لئو بابوتا موضوعاتی مانند ساده سازی، زندگی همراه با قناعت، وظایف پدر و مادر بودن، شادی، انگیزش،رهایی از بدهی، پس انداز،خوردن رژیم غذایی سالم و ایجاد موفقیت آمیز عادات مثبت را در وبلاگش پوشش می‌دهد.


وبلاگ او با داشتن ۲۴۰۰۰۰ عضو ترافیک بالایی را دریافت می‌کند سایت الکسا وبلاگ  Zenhabits را به عنوان ۳٫۸۲۳اُمین سایت پرطرفدار آمریکا و ۸٫۰۱۲اُمین سایت محبوب در تمام دنیا معرفی می‌کند.


تقریبا تا سال ۲۰۱۰ میلادی این وبلاگ به طور گسترده‌ای روی موضوعاتی مانند بهره‌وری و سازمان دهی در زندگی متمرکز شده بود اما در ششم سپتامبر ۲۰۱۱ لئو بابوتا با نوشتن پستی با عنوان "Toss Productivity Out" آن موضوعات را کنار گذاشت.بعد از آن لئو بابوتا روی مطالبی با موضوع ساده سازی امور زندگی تمرکز کرده است او معتقد است به عوض اینکه هر بار سعی کنیم کارهای زیادی را به انجام برسانیم باید به ساده کردن فرآیند انجام کارها بپردازیم.


منابع :


وبلاگ Zenhabits

دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا : Zenhabits