لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

از میان کامنت‌ها: چه کاری از دست ما بر می‌آید؟

برای من خواندن و مرور چندین باره‌ی بخش نظرات وبلاگ یک پزشک درست مانند پستهای بامحتوای آن جذاب ،شیرین و گاهی بسیار آموزنده است جوری که بارها برایم اتفاق افتاده است که علاوه بر خواندن متن کامل یک پست، تمام کامنتهای مربوط به آن را هم به طور کامل می‌خوانم، گاهی نکته‌هایی در میان این کامنت‌ها وجود دارد که به نکات بسیار مفید و ارزشمندی درباره موضوع آن پست اشاره می‌کنند و به معنای واقعی کلمه به ارزش آن پست اضافه می‌کنند.


گاهی بحث‌های بسیار داغ و جالبی در این قسمت به راه می‌افتد که بی‌اغراق نظیر آن را در جای دیگری از وب فارسی سراغ ندارم.برای نمونه می‌توانم به بحثی اشاره کنم که به تازگی در میان کامنتهای وبلاگ یک پزشک رخ داد.

 

 

به تازگی یعنی درست سه روز پیش وقتی دکتر مجیدی به بهانه پوشش خبری کامنت باراک اوباما در زیر عکس یک پدر و پسر تبریزی  پستی را منتشر کردند کامنتهای زیادی در ذیل آن به ثبت رسید.


Hosted on Persiangig.com


از جمله آنها کامنت آقایی به نام «حسین» بود که خطاب به دکتر مجیدی نوشته بود که:


«بسیاری از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها، این پست شما را عینا و بدون ذکر منبع گذاشته‌اند، لطفا پی‌گیر باشید.»


پاسخ دکتر مجیدی هم در جواب کامنت ایشان این بود: 


«چه کاری از دست ما برمی‌آید؟ معمولا نه لینکی به ما داده می‌شود، نه اسم ما به صورت عادی و بدون لینک فعال پای مطالب کپی پیست شده سرقتی می‌آید. خواننده‌ها هم معمولا فقط هنگام تذکر اشتباه تایپی کامنتی درج می‌کنند و بس. پستهای عمقی طولانی ما هم اصلا خوانده نمی‌شوند.کلا دیگر انرژی پیگیری این موارد را نداریم.»


متاسفانه هنوز کپی پیست کردن ،عادت بدی است که بسیاری از افراد آماتور و حرفه‌ای در زمینه تولید محتوای فارسی به آن مبادرت می‌ورزند حتی جالب است بدانید که در چند ماه اخیر وبلاگ‌ها و وبسایتهایی پیدا شده‌اند که به محتوای پستهای لذت وبلاگ نویسی هم رحم نمی‌کنند و آنها را عینا کپی و منتشر می‌کنند


با توجه به پاسخ دکتر مجیدی ، من فکر می‌کنم خواننده‌های وبلاگ‌ها در شناخته شدن محتوای اصل از محتوای کپی شده، می‌توانند نقش مهمی ایفا می‌کنند. مثلا حداقل کاری که آن‌ها می‌توانند انجام دهند این است که هنگام اشتراک گذاری یک پست در شبکه‌های اجتماعی یا پیام رسان‌ها دقت کنند تا حتما به منبع اصلی انتشار آن پست لینک بدهند.


نظر شما چیست؟


در پایان مایلم بدانم که نظر شما در این باره چیست؟ آیا فکر می‌کنید راه‌حلی وجود دارد یا اینکه باید در برابر سرقت محتوای وبلاگها یا وبسایتها تسلیم شویم و بگوییم که هیچ کاری از دست ما بر‌نمی‌آید؟


نظرات 2 + ارسال نظر
محمد حسین عباداللهی سه‌شنبه 17 شهریور 1394 ساعت 18:30 http://rodin.ir/

در ابتدا فکر کردم قراره نوشته ای مرتبط با کامنت ها بخونم، بعد متوجه قضیه شدم :)
با کمال احترام به عقاید شما، فکر نمی کنم چنین نوشته هایی تاثیری در وضعیت داشته باشد. به نظرم بهتر است کمی جزئی تر فکر کرد و با ایجاد محتوایی مناسب و کوتاه و البته انتشار آنها در شبکه های اجتماعی، افراد را به رعایت اصول ترغیب کنیم.
البته نظر بنده این است که کوتاهی از وبلاگ ها هم هست که امکانی برای انتشار مطالب در اختیار مخاطب قرار نمی دهند و آنها مجبور اند خودشان کپی پیست کنند. (البته بسیاری از خیر این کار هم می گذرند!)
ببخشید اگر صحبت هایم مرتبط با پاسخ دکتر مجیدی نبود. (چون شرایط یک پزشک کمی متفاوت تر است)
یا حق.

ارش یکشنبه 15 شهریور 1394 ساعت 22:42 http://arashdma.ir

متاسفانه هنوز کپی پیست کردن ،عادت بدی است که بسیاری از افراد آماتور و حرفه‌ای در زمینه تولید محتوای فارسی به آن مبادرت می‌ورزند , اینجارو دوست داشتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد