لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

چرا باید از هر موقعیتی برای شناخت بیشتر خوانندگان وبلاگتان استفاده کنید؟

نمی‌دانم آیا نام دارن رُز را شنیده‌اید یا نه؟ به هر حال چه او را بشناسید یا نه او یکی از بنیانگذاران وبلاگ نویسی حرفه‌ای در دنیاست و بیش از یک دهه است که وبلاگ می‌نویسد، نه اشتباه نکنید در این پست قصد معرفی دارن رُز استرالیایی را ندارم بلکه می‌خواهم به یکی از تجربه‌های ارزشمند او اشاره کنم.


دارن رُز می‌گوید که از هر وسیله و ابزاری که می‌توانید استفاده کنید و خوانندگان وبلاگتان را بشناسید و تا آنجا که می‌توانید با نظرات ، عقاید و سبک زندگی آنها آشنا شوید، چون وقتش که برسد به ارزش بالای این کار پی خواهید برد.


آقای رُز برای تایید حرفش ماجرای پرسشنامه‌ای را نقل می‌کند که در هنگام راه‌اندازی وبلاگ « مدرسه عکاسی دیجیتال » انجام داده است.


در ادامه با «لذت وبلاگ نویسی» همراه باشید

 

 

ماجرا از این قرار است که دارن رُز یک نظرسنجی در وبلاگش منتشر می‌کند و در آن از خوانندگانش می‌پرسد که برای خرید چه چیزی در ۱۲ ماه آینده برنامه ریزی کرده‌اند ؟


نتیجه این پرسش دارن رُز را می‌توانید در نمودار زیر ببینید


Hosted on Persiangig.com



همان طور که در نمودار مربوط به نتایج این نظرسنجی مشاهده می‌کنید براساس پاسخ‌های داده شده، مردم برای خرید دوربین عکاسی دیجیتال و لوازم جانبی دوربین‌های دیجیتال در ۱۲ ماه آینده برنامه ریزی کرده‌اند


براساس نتایج این نظرسنجی، دارن رز تصمیم می‌گیرد تا برای اشتراک پذیری بیشتر وبلاگ «مدرسه عکاسی دیجیتال» به تولید محتوا در ارتباط با خرید دوربین‌های عکاسی دیجیتال و  وسایل جانبی دوربین دیجیتال بپردازد از جمله اینکه چند کتاب الکترونیکی(PDF) را در این رابطه تهیه می‌کند و در وبلاگش به اشتراک می‌گذارد.


کار دیگری که می‌کند این است که در کنار تصاویری که در وبلاگش به اشتراک می‌گذارد مختصری هم درباره نحوه کار با دوربین‌های دیجیتال در شرایط مختلف، اطلاعات دست اولی را در اختیار خوانندگان می‌گذارد.


دارن رز می‌گوید رعایت همین نکته ساده باعث شده است تا بعد از سپری شدن مدت کوتاهی به طرز شگفت آوری بر تعداد خوانندگان وبلاگش افزوده شود.


چه درسی از این ماجرا می‌گیریم؟


در یک کلام باید به خوانندگانتان اهمیت بدهید اگر می‌خواهید یک وبلاگ نویس حرفه‌ای لقب بگیرید باید بیش از هر چیزی نیازها و خواسته‌های جامعه خوانندگان وبلاگتان را بشناسید و در همان راستا به تولید محتوا بپردازید


چگونه این کار را انجام بدهیم؟


اگر از من بپرسید هیچ چیز مانند یک گفتگوی رو در رو نیست منظورم این است که کاش می‌شد (یعنی اقتصادی بود) و می‌توانستیم هر از گاهی رویدادهایی را در ارتباط با موضوع وبلاگمان برگزار می‌کردیم و از طریق اجرای برنامه‌های مناسب با خوانندگان و مخاطبان ارتباط بیشتری داشتیم.


این رویدادها به دلایل مختلف اکنون عملی نیستند پس راههای دیگر را باید امتحان کنیم ، من استفاده از شبکه‌های اجتماعی ، ایمیل ، انجمن‌های وبلاگ نویسی ،کامنتها ،برگزاری نظرسنجی را برای ارتباط مستقیم با خوانندگان پیشنهاد می‌کنم.


نکته: اگر شما راه خلاقانه دیگری را برای ارتباط با خوانندگان سراغ دارید در بخش نظرات همین پست آن را برای ما شرح دهید.


آیا راه دیگری هم برای ارتباط با خوانندگان و شناخت بیشتر آنان وجود دارد؟


بله، پاسخ من به این سوال هم مثبت است.هنوز یک راه دیگر هم وجود دارد و آن توجه به آمار و اطلاعاتی است که هر روز در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود، گاهی توجه به این آمار می‌تواند نقش بزرگی در پیشرفت وبلاگ شما داشته باشد.حتما می‌پرسید چگونه این کار ممکن است؟ اجازه دهید با یک مثال توضیح بدهم.


مثال: به عنوان مثال چندی پیش در روزنامه شرق می‌خواندم که چهل میلیون از ایرانی‌ها گوشی هوشمند دارند از همین آمار ساده چند نتیجه مهم حاصل می‌شود.


اول اینکه شما باید هر چه زودتر وبلاگ خودتان را با انتخاب پوسته مناسب برای گوشی‌های هوشمند بهینه کنید


دوم اینکه چهل میلیون نفر ایرانی‌ای که گوشی هوشمند دارند شغل‌های مختلفی دارند بعضی از آنها دانش‌آموز ، دانشجو، بازاریاب ، کارمند ، پزشک و مهندس هستند و یا اینکه شغل دیگری دارند حتی ممکن است که در حال حاضر بیکار باشند و در جستحوی شغل مناسبی برای استخدام باشند.


آن چه واضح است هر کدام از این گروه‌ها نیازهای متفاوتی دارند که با تهیه، طراحی و توزیع اپلیکیشن‌های مناسب گوشی‌های هوشمند می‌توان به نیازهای چهل میلیون ایرانی پاسخ داد


شما هم می‌توانید با معرفی اپلیکیش‌های اندرویدی که در ارتباط با موضوع کاری وبلاگ شما هستند به تعداد خوانندگان و بازدیدکنندگان وبلاگتان اضافه کنید و سهمی از این بازار بزرگ چهل میلیونی را به خودتان اختصاص دهید.


بنابراین توجه به آمارهای مختلفی  که در ارتباط با جامعه هدف شما هر روز در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود منبع بسیار خوبی است تا با جامعه‌ای که برای آن محتوا تولید می‌کنید بیشتر آشنا شوید.


اگر هم تا به حال به شناخت خوانندگان وبلاگتان اهمیتی نمی‌داده‌اید توصیه می‌کنم حتما از این به بعد با طراحی و اجرای یک برنامه منظم سعی کنید تا می‌توانید با خوانندگان هدف خودتان بیشتر آشنا شوید و مطمئن باشید که با این کار شاهد نتایج بسیار خوبی در آینده خواهید بود.


در پایان دعوت می‌کنم از تجربه‌های تلخ و شیرین خودتان در ارتباط با بحث شناخت خوانندگان برای ما در بخش نظرات بگویید.


پی‌نوشت ۱: من قبل از این در لذت وبلاگ نویسی درباره آقای دارن رز نوشته‌ام که از لینک‌ زیر می‌توانید آن‌ را هم بخوانید


مروری بر فعالیت‌های اخیر آقای دارن رُز در پروبلاگر


پی‌نوشت ۲: از طریق این لینک می‌توانید پست آقای دارن رُز را در این رابطه بخوانید 




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد