لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

۱۰ نکته که قبل از انجام یک مصاحبه اختصاصی برای وبلاگتان باید بدانید


Hosted on Persiangig.com


انجام یک مصاحبه اختصاصی و سپس انتشار آن در وبلاگتان می‌تواند کاری مفید در راستای ارتقای محتوای وبلاگتان باشد، چرا که خواندن، شنیدن یا تماشای مصاحبه با یک فرد مشهور،موفق،تاثیرگذار و شناخته شده چیزی است که بیشتر خوانندگان وبلاگ‌ها از آن استقبال می‌کنند و از آن لذت می‌برند.


حتی می‌توانم قول بدهم اگر به طور منظم به تهیه و انتشار مصاحبه‌های اختصاصی با افراد شناخته شده در حوزه کاری وبلاگتان بپردازید بعد از مدت کوتاهی شمار خوانندگان دایمی شما رو به افزایش می‌گذارد.


اما همه اینها در صورتی است که مصاحبه شما یک مصاحبه کسل کننده نباشد.بلکه یک مصاحبه متفاوت، با کیفیت و خواندنی باشد.خبر خوش برای شما این است که انجام یک مصاحبه متفاوت و با کیفیت چندان سخت نیست، اما قبل از هر چیز باید چند چیز مهم را در ارتباط با انجام مصاحبه‌های اختثصاصی برای وبلاگتان را بدانید


پس در ادامه با «لذت وبلاگ نویسی» همراه باشید تا با هم به مرور ۱۰ نکته‌ای بپردازیم که قبل از انجام یک مصاحبه اختصاصی برای وبلاگتان باید بدانید

 

 

۱-هرگز به مصاحبه از طریق ایمیل فکر نکنید


متاسفانه بیشتر مصاحبه‌های منتشر شده در وبلاگ‌ها از طریق ایمیل انجام می‌شوند.انجام مصاحبه از طریق ایمیل سه مشکل بزرگ را به همراه دارد که می‌تواند باعث پایین آمدن کیفیت مصاحبه شود.این سه مشکل عبارتند از:


الف)گاهی اوقات مصاحبه شونده مهارت پایینی در نوشتن دارد.


ب)هنگام پاسخ دادن به سوالات مصاحبه از طریق ایمیل،  مصاحبه شونده مایل است تا با پاسخ‌های سطحی هر چه سریعتر مصاحبه را به پایان ببرد.


پ)شما شانس پرسیدن سوالات دنباله‌دار را از دست خواهید داد و نمی‌توانید در موضوع مصاحبه اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید.


بنابراین اگر یک مصاحبه با کیفیت می‌خواهید، توصیه می‌کنم که مصاحبه خودتان را حضوری برگزار کنید و یا از طریق ارتباط مستقیم به وسیله Skype این کار را انجام بدهید.


۲-قبل از هر چیز فرد مصاحبه شونده را به خوانندگانتان معرفی کنید.


یکی از بی‌ادبانه ترین چیزهایی که شما می‌توانید در یک مصاحبه انجام بدهید،این است که مصاحبه را به طور مستقیم با این درخواست شروع کنید که «لطفا خودتان را معرفی کنید.»


برای پرهیز از این وضعیت و قبل از انجام مصاحبه ، حداقل یک ساعت برای یادگیری مطالبی درباره فردی که قصد انجام مصاحبه با وی را دارید، اختصاص بدهید.به این ترتیب که صفحه «درباره» وبلاگ آنها را بخوانید یا سری به آخرین پست‌های آنها در وبلاگشان بزنید.


سعی کنید تا از طریق فیسبوک و توییتر بفهمید که آنها اخیرا مشغول انجام چه کارهایی بوده‌اند.سپس یک معرفی دو سه جمله‌ای بنویسید که از طریق خواندن آن خوانندگان/شنوندگان /بازدیدکنندگان وبلاگتان بدانند که مصاحبه شونده کیست؟ و چرا مخاطبان باید به آنها توجه کنند؟


به علاوه اگر شما از مصاحبه شونده بخواهید که خودش را معرفی کند آنها معمولا جوابی همراه با تواضع خواهند داد و به این ترتیب خوانندگان وبلاگ شما هیچ حسی درباره اینکه آن شخص تا چه اندازه اهمیت دارد، به دست نخواهند آورد.


۳- با گفتگوهای کوتاه شروع کنید.


زمانیکه ارتباط شما با مصاحبه شونده برقرار شد، مصاحبه را با دقایق کوتاهی از گفتگو درباره اینکه آنها اهل کجا هستند و یا گفتگوهایی درباره خانواده‌شان و حتی درباره آب و هوا شروع کنید.(همان کلیشه‌های قدیمی)، این باعث می‌شود آنها در هنگام گفتگو با شما احساس راحتی بکنند و رازهای بیشتری از خودشان را به شما بگویند.


۴- مطمئن شوید آنها مخاطبان وبلاگ شما را می‌شناسند.


هدف شما در هر مصاحبه‌ای باید این باشد که با پرسش‌هایتان مصاحبه شونده را به سمتی ببرید که ارزشمندترین و خاص ترین پاسخ‌هایش را متناسب با نیاز خوانندگان و مخاطبان وبلاگ شما ارایه کند.


بنابراین اگر آنها هرگز وبلاگ شما را نخوانده‌اند (که اغلب چنین است)،  این مسوولیت شماست تا همه چیز را درباره خوانندگانتان به آنها بگویید.اعم از سن خوانندگان وبلاگ شما، نوع شخصیت و علایق آنها.



۵-برای مصاحبه خودتان یک نقشه راه تنظیم کنید و آن را در اختیار مصاحبه شونده هم قرار دهید


درست قبل از اینکه مصاحبه را آغاز کنید، به آنها یک نقشه راه از جاییکه قصد دارید تا مصاحبه را به آن سمت ببرید ،بدهید.سوالات و موضوعات را به آنها بگویید به این ترتیب آنها می‌توانند ساختار پاسخ‌هایشان را بر اساس اطلاعاتی که از آنان می‌خواهید مشخص کنند.همین طور به آنها درباره مدت زمان انجام مصاحبه بگویید و اینکه مصاحبه چگونه ضبط می‌شود و محتوای مصاحبه چگونه به اشتراک گذاشته خواهد شد.


۶-سوال‌های خودتان را هوشمندانه بپرسید


کیفیت یک مصاحبه بستگی مستقیم به کیفیت سوالاتی دارد که می‌پرسید،بنابراین اگر سوالات کسل‌کننده‌ای را بپرسید، پاسخ‌های کسل کننده‌ای هم دریافت خواهید کرد و شما خیلی خوب می‌دانید که هیچ کس برای خواندن یک مصاحبه کسل کننده وقت ندارد.



به چند نمونه از سوالات کسل کننده مشهور توجه کنید:



الف)آیا شما با یک طرح کسب و کار(Business Plan) شروع کردید؟


ب)چقدر طول کشید تا در کسب و کارتان به سوددهی برسید؟


پ)بهترین توصیه شما برای کسب درآمد آنلاین چیست؟



اما همین سوالات کسل کننده را می‌توان به سوال‌هایی هوشمندانه تغییر داد تا جواب دادن به آنها برای مصاحبه شونده به کاری جذاب و سرگرم کننده تبدیل بشود.به نمونه‌های زیر توجه کنید:



الف)بیایید باهم همراه شویم و قدم به قدم فرآیندی را که شما طی کردید تا به جاییکه امروز هستید برسید را بررسی کنیم،اولین کاری که انجام دادید چه بود؟ بعدی؟


ب)قبل از اینکه به  استقلال مالی برسید تا چه زمانی مشغول تجارت بودید؟در طی ماهها و سالهای اول چگونه زندگی می‌کردید؟


پ)اگر یک تازه‌کار پیش شما بیاید و شما فقط چند لحظه فرصت داشته ‌باشید تا بهترین توصیه خود‌تان را بگویید آن توصیه چه خواهد بود؟



تفاوت را می‌بینید؟ سوالات هوشمند، مصاحبه شوندگان را به درون یک چارچوب ذهنی می‌کشاند، جاییکه آنها قادرند تا بهترین پاسخ‌های ممکن را به شما بدهند.


۷- گاهی باید سخنان فرد مصاحبه شونده را تکرار کنید.


نکته مهمی که باید در طی یک مصاحبه همواره به یاد داشته باشید این است که هدف شما باید این باشد که خودتان کمتر حرف بزنید و تا آنجا که ممکن است شرایطی فراهم کنید تا فرد مصاحبه شونده بیشتر صحبت کند


یک راه‌حل برای انجام این کار ، تکرار سخنان مصاحبه شونده است، یک یا دو کلمه از چیزی که آنها می‌گویند بگیرید و آن عبارت را به عنوان سوال بپرسید.



به عنوان مثال اگر آنها می‌گویند که من همه موفقیتهایم را مدیون درسی هستم که سالها پیش از پدرم یاد گرفتم.


شما بپرسید: درسی از پدرتان؟


آنها می‌گویند: بله ،درسی که وقتی .... 



هر زمان که از آنها می‌خواهید تا درباره یکی از افکارشان ، اطلاعات بیشتری بدهند، از این تکنیک استفاده کنید.



۸- انتقال از پرسشی به پرسشی دیگر



فاصله بین دو سوال، تنها زمانی است که شما باید زمان کمی را صرف صحبت کنید، تا انتقال از پرسشی به پرسش دیگر به درستی انجام شود به این ترتیب که ابتدا پاسخ سوال قبلی را با خلاصه کردن جمع بندی کنید، سپس به وسیله ارتباط دادن سوال جدید به پاسخ قبلی انتقال صورت می‌گیرد.اگر شما در تهیه و سازمان دهی سوالات خودتان کمی دقت کنید، انجام این کار برایتان آسان خواهد بود.


۹-در پایان هر چیز دیگری که دوست دارید را اضافه کنید؟


این یک سوال جادویی برای پرسیدن در پایان هر مصاحبه‌ای است.


اینکه از آنها بپرسیم آیا چیز دیگری وجود دارد که آنها می‌خواهند در پایان اضافه کنند دو فایده دارد:



الف)در یک مصاحبه تقریبا پوشش دادن همه چیز از طریق سوالات غیرممکن است.بنابراین پرسیدن این سوال موقعیت خوبی به آنها می‌دهد تا بتوانند درباره هر چیزی که باور دارند  مهم است صحبت کنند.



ب)با پرسیدن این پرسش به طور غیر مستقیم به آنها می‌گوییم که مصاحبه به پایان نزدیک می‌شود و آنها را تشویق می‌کنیم تا هر چیزی را که تا آن زمان گفته‌اند در یک یا دو دقیقه خلاصه کنند که این یک دقیقه می‌تواند مهمترین دقیقه مصاحبه باشد.



پاسخ به این پرسش تقریبا در بیشتر موارد به این شکل خواهد بود که :نه ، فکر می‌کنم شما همه چیز را به طور کامل پوشش دادید، اما در پایان دوست دارم این را بگویم که... ..



۱۰ - از آنها تشکر کنید و با لینک دادن خوانندگان را به سمت وبلاگ‌ها یا وبسایتهای آنها هدایت کنید.


در پایان مصاحبه از مصاحبه شوندگان برای اینکه وقتشان را برای انجام این مصاحبه در اختیار شما قرار دادند، تشکر کنید ، نام آنها را برای مخاطبانتان یادآوری کنید و آن‌ها را به سمت وبسایت یا وبلاگ آنها راهنمایی کنید.درست شبیه آنچه که در معرفی گفتم در اینجا هم از مصاحبه شونده نخواهید که آدرس سایت یا وبلاگ خودش را بگوید، بلکه شما این کار را برای آنها انجام بدهید.



کاری که باید بعد از پایان هر مصاحبه‌ای بلافاصله انجام دهید



خوب من فکر می‌کنم شما همیشه باید در حال دریافت بازخورد از مصاحبه شوندگان خودتان باشید.به این ترتیب که بلافاصله بعد از پایان مصاحبه از آنها بخواهید تا درباره نقاط ضعف و قوت شما در هنگام انجام مصاحبه نظرشان را بگویند. همچنین از آنها بپرسید که که آیا چیزی بود که شما می‌توانستید بهتر انجامش بدهید،آنها به خاطر این سوال از شما سپاسگزار خواهند بود و شما به ایده‌های زیادی برای انجام بهتر مصاحبه دست خواهید یافت.



حرف آخر


برای انجام یک مصاحبه آن هم به شکل حضوری یا از طریق ارتباط مستقیم با مصاحبه شونده ،کارهای زیادی لازم است که باید انجام بدهید ؛تولید فایل ویدیو یا فایل صوتی مصاحبه، نسخه برداری و سپس ویرایش محتوا ، ....اما آن چه اهمیت دارد این است که همه آنها دنیایی از تفاوت را در کیفیت مصاحبه ایجاد می‌کند.پس بیایید با انجام یک مصاحبه با کیفیت، اینترنت را به مکان بهتری تبدیل کنیم.


همچنین اگر درباره انجام مصاحبه اختصاصی با یک فرد تاثیرگذار تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شوم در بخش نظرات این پست آن را با من و خوانندگان به اشتراک بگذارید.


پی‌نوشت ۱: با اینکه همیشه دوست داشتم با افرادی که برای غنی شدن محتوای وب فارسی تلاش می‌کنند از نزدیک آشنا شوم و با آنها مصاحبه کنم اما متاسفانه تا به حال موفق به این کار نشده‌ام.


پی‌نوشت ۲: تنها مصاحبه‌ای که تا به حال در لذت وبلاگ نویسی داشته‌ام مصاحبه اختصاصی با بهراد جاود  در رابطه با پادکست رادیو گویا بود که خواندن آن خالی از لطف نیست و می‌تواند باعث آشنایی هر چه بیشتر شما با این وبلاگ نویس جوان، پر انرژی و فعال کشورمان بشود.


پی‌نوشت ۳: این پست برای اولین بار در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۳ در لذت وبلاگ نویسی منتشر شده بود که در تاریخ اول اردیبهشت سال ۹۴ مورد بازنویسی و به روز رسانی قرار گرفت.




نظرات 4 + ارسال نظر
حمید یکشنبه 25 مرداد 1394 ساعت 12:36 http://bazaryabonline.com/

من قبلا یک وبسایت مصاحبه با مدیران سایت ها داشتم و سوالات رو در یک فایل آفیس براشون مینوشتم و میفرستادم از طریق ایمیل . اونها هم در همون فایل افیس پاسخ میدادن و میفرستادن.
من در اون سایت با خیلی از افراد سرشناس هم مصاحبه کردم . مثل خانم نازنین دانشور و حتی آقای باغبانیان مدیر 5040 و خیلی از کسایی دیگه

الیاس بشکنی جمعه 8 خرداد 1394 ساعت 22:08 http://prebdl.ir/

سلام آقای میرزایی،
اینم پست من در این رابطه!
http://beshkani.blog.ir/post/Interview-with-the-golmorad-manager

استفاده شما از تصویر برای به اشتراک گذاشتن مصاحبه‌ای که انجام داده بودین، جالب و خلاقانه بود

الیاس بشکنی شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 10:50 http://beshkani.blog.ir/

سلام
پست بسیار زیبایی بود.
چون من به بحث هک و امنیت و در کل برنامه نویسی بسیار علاقه دارم ، تصمیم گرفتم که با یکی از هکر ها و برنامه نویس های توانایی که سراغ دارم ، محاصبه ای انجام دهم! ولی
1- اگر به قول آقا یحیی اینترنت ما را یاری کند :)
2- و به قول شما اگر فرد موردنظر حاضر به مصاحبه باشد.
موفق باشید

یحیی جمعه 1 خرداد 1394 ساعت 19:25 http://bitha.ir

مصاحبه وبلاگی از کارهای جذاب ی هست که متاسفانه خیلی هم سخت هست، مخصوصا با اینترنتی که ما داریم. واسه همین تا بحال سمتش نرفتم.

یکی از سختی‌ها هم همکاری نکردن چهره‌های سرشناس برای انجام یک مصاحبه اختصاصی و متفاوت هست که البته آنها هم دلایل خودشان را دارند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد