لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

درباره استفاده از کلمات کلیدی در عنوان پست؛ آیا این کار واقعا مهم است؟

در فضای وبلاگستان یک مبارزه تن به تن درباره استفاده از کلمات کلیدی وجود دارد افرادی که در زمینه سئو (بهینه سازی وبلاگ و سایت برای موتورهای جستجو) کارشناس هستند می‌گویند که کلمات کلیدی مهمترین جنبه عنوان یک پست وبلاگ هستند.


آن‌ها در دفاع از نظرشان این سوال را می‌پرسند که اگر کلمات کلیدی از حضور در عنوان پست شما محروم باشند چه راه دیگری برای افزایش رتبه در گوگل و افزایش کلیک بر روی عنوان مطالب‌تان خواهید داشت؟


در مقابل با گروهی روبرو هستیم که می‌گویند شما باید برای انسانها بنویسید آن‌ها در برابر این توصیه که به وبلاگ نویس‌ها می‌گوید که قبل از نوشتن عنوان به تحقیق و بررسی کلمات کلیدی مرتبط بپردازند با لحنی تمسخرآمیز واکنش نشان می‌دهند.


واقعیت این است که کلمات کلیدی مهم هستند اما نه دقیقا به جهت همان هدفی که کارشناسان سئو فکر می‌کنند


در ادامه در این باره بیشتر توضیح می‌دهم، پس با لذت وبلاگ نویسی همراه باشید

 

 

انجام تحقیق درباره کلمات کلیدی یک چیز جادویی است.آن یک پنجره رایگان یا حداقل کم هزینه رو به ذهن مخاطبان هدف شماست.


قبل از به وجود آمدن گوگل و سایر موتورهای جستجو ،هیچ راهی نبود تا بفهمیم وقتی که گروه بزرگی از مردم ، درباره موضوع مشخصی فکر می‌کنند،به طور دقیق چه کلماتی را به کار می‌برند.


اما اکنون به لطف انجام تحقیق کلمات کلیدی با ابزارهای مختلف می‌توانیم دقیقا به زبان مخاطبان هدفمان حرف بزنیم، بنویسیم و حتی فکر کنیم


 بنابراین هر نوعی از عنوان را که می‌نویسید باید تحقیق کلمات کلیدی موتورهای جستجو را انجام بدهید.چون هر عنوان گیرایی باید بتواند به زبان مخاطبان خودش صحبت کند.


حرفه‌ای ‌های سئو خواهند گفت که به دنبال کلمات کلیدی بسیار محبوب و پرطرفدار نروید بلکه شما باید عبارت‌های کلیدی گوشه(niche) مربوط به خودتان را به کار بگیرید.


این کار برای نوشتن عنوان برای انسان‌ها هم فوق‌العاده است چون عبارت‌های کلیدی یک گوشه (niche) برای افراد آن حوزه بسیار ویژه و خاص هستند و خاص بودن می‌تواند یک عنوان عالی و درخشان بسازد


از طرفی عنوان بهتر ،به محتوای بهتری هم منجر خواهد شد چرا که همان طور که در پست قبل گفتم قرار شد که اول عنوان پست خود را بنویسید، بعد محتوای آن را . یادتان هست که؟


و چند چیز دیگر ....


گوگل و سایر موتورهای جستجو واقعا می‌خواهند چیزی را انعکاس بدهند که مردم خواهان آن هستند چیزی که برای مردم اهمیت دارد به همین دلیل است که از لینک‌ها و متن دارای لینک(anchor  text) به عنوان دو معیار برای تشخیص مرتبط بودن مطالب استفاده می‌کنند.


کلمات کلیدی مهم هستند چون وقتی شما به زبان مخاطبان خودتان حرف می‌زنید خواننده بیشتری، لینک بیشتری اشتراک گذاری بیشتری جذب می‌کنید و در نهایت درصد بیشتری از افرادی که هر روز از وبلاگ شما بازدید می‌کنند مخاطبان واقعی مطالب شما خواهند بود.


بنابراین هر دو گروه حق دارند و شما هم برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید بهتر است که نه با کلمات کلیدی شناخته شده و عمومی بلکه به زبان خاص گوشه(niche) خود و با عبارتهای اهالی همان جا صحبت کنید یا بهتر است بگویم تیتر و عنوان بزنید.


پی‌نوشت: من به طور معمول از کلمه niche استفاده نمی‌کنم اما به طور اتفاقی یکی از دوستان از کلمه «گوشه» به عنوان معادل niche استفاده کرده بود که راستش را بخواهید من هم استفاده از کلمه «گوشه» را بیشتر از عبارتهایی مانند «حوزه کاری یک وبلاگ»  می‌پسندم.چرا که با مفهوم تمرکز و دقیق شدن قرابت بیشتری دارد.




نظرات 2 + ارسال نظر
سینا حسن زاده سه‌شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 22:11 http://sinahzade.com

با نظر بهراد موافقم. بهتر است عنوان پس از نوشتن متن انتخاب شود البته این بیشتر در مورد پست هایی صدق می‌کند تولید کننده آن خودمان باشیم و مطالب ترجمه معمولا عنوان از قبل انتخاب شده ای دارند.

دلیل من از اینکه گفتم عنوان را اول کار انتخاب کنید این است که نوشتن عنوان باعث می‌شود محتوای شما کیفیت بهتری پیدا کنید اما واضح است که بعد از اتمام کار اگر حس کردید که عنوان شما نیاز به ویرایش دارد خوب خیلی راحت می‌توانید این کار را انجام بدهید.

بنابراین از دوستان دعوت می‌کنم قبل از نوشتن محتوای پستشان حتما عنوان آن را مشخص کنند بعد به محتوای پست بپردازند.

البته می‌دانم که بسیاری از بلاگرهای ایرانی برعکس عمل می‌کنند یعنی بعد از نوشتن محتوا ،عنوان آن را انتخاب می‌کنند اما براساس تحقیقاتی که من کردم بلاگرهای حرفه‌ای، اول عنوان را انتخاب می‌کنند بعد به محتوی می‌پردازند.

البته بعد از نوشتن ،ممکن است که بخواهند تغییراتی را در عنوان بدهند که خوب این کار بسیار طبیعی است.

همه چیزی که قصد دارم بگویم این است که وقتی شروع به نوشتن پستتان کنید که عنوان آن را انتخاب کرده باشید و در تمام مراحل نوشتن پست ،این عنوان جلوی چشم شما باشد این طوری مطلب شما از خط فکری منسجمی هم برخوردار خواهد بود و خواننده‌ها هم هنگام خواندن آن لذت بیشتری خواهند برد.

بهراد جاود دوشنبه 20 بهمن 1393 ساعت 20:40 http://bjaved.com

در مورد کلمات کلیدی و عنوان مطلب باید بگم که اون عنوانی درسته که هم واسه انسان‌ها نوشته بشه هم کلمه کلیدی رو داشته باشه... دقیقا همینه که باعث میشه عنوان نویسی کار سختی بشه.
اما در مورد نوشتن عنوان همون اول کار به نظرم کار درستی نیست. من معمولا بعد از تموم کردن مقاله چند بار عنوان مقاله رو عوض میکنم تا دقیقا با همون چیزی که تو مقاله نوشتم جور در بیاد. از نظر من بهتره بعد از تموم کردن مقاله قشنگ و با دقت در مورد عنوان فکر کنید و اگه لازم بود بهترش کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد