لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی در هفته‌ای که گذشت: سه پرسش و سه درس مهم از وبلاگ نویسان ایرانی

هفته پیش تصمیم گرفتم تا با مشارکت تعدادی از دوستان وبلاگ نویس، یک مطلب را برای انتشار در لذت وبلاگ نویسی آماده کنم بنابراین به بیش از ده نفر از دوستان ایمیل زدم و از آنان خواستم تا به سه پرسش من به صورت کوتاه جواب بدهند.سه پرسش من عبارت بودند از : 


 سوال اول : چه چیز باعث می‌شود که بر روی عنوان یک پست کلیک کنید؟

سوال دوم : چه چیزی باعث می‌شود تا بعد از کلیک بر روی عنوان یک پست،به خواندن آن ادامه دهید؟

سوال سوم : و چه چیز باعث می‌شود بعد از کلیک بر روی عنوان یک پست ،از خواندن آن پست منصرف شوید و صفحه مرورگرتان را ببندید؟


حدس می‌زنم دوست دارید بدانید که هدفم از طرح این سوالات چه بوده است؟ اگر بخواهم خیلی ساده و سرراست به این سوال جواب بدهم باید بگویم به طور کلی من به دنبال این هستم تا بدانم چه چیزی باعث می‌شود تا مردم یک وبلاگ را بخوانند.البته در این بین می‌خواهم تا آن جایی که امکان دارد با استفاده از نظرات وبلاگ نویسان فعال به طور دقیق و روشن به این سوال جواب بدهم.


اما از بین ایمیل‌هایی که برای دوستان فرستادم فقط آقایان فربد نجفی ، مسعود شیبانی ،سید سینا علوی ، سینا حسن زاده،یحیی صیاد اربابیپاسخم را دادند.که همین جا از همه این دوستان تشکر می‌کنم.


در ادامه با لذت وبلاگ نویسی همراه باشید تا پاسخ این دوستان وبلاگ نویس را به این سه پرسش همراه با توضبحات من را بخوانید

 

 

سوال اول : چه چیز باعث می‌شود که بر روی عنوان یک پست کلیک کنید؟


فربد نجفی از وبلاگ جوی استیکس : برای کاربرى مثل من که از فید استفاده نمى کند و در شبکه ها اجتماعى لینک‌ها را می‌یابد؛ ملاک، چهار مورد است:


اول، شخص نشر کننده در شبکه ى اجتماعى


دوم، وبسایت صاحب مطلب


سوم، کوتاهى و کنجکاو کننده بودن عنوان مطلب


چهارم، نام نویسنده در صورتی که ذکر شده باشد


سینا علوی از وبلاگ آی‌تی‌نامه: کلیشه‌ای نبودن تیتر و استفاده از لغات جذابی که با محتوای اون پست صد درصد مطابقت داشته باشه و حس کنجکاوی من رو تحریک کنه .بلند بودن عنوان یک مطلب اغلب من رو از کلیک بر روی اون پست منصرف میکنه بنابراین تعداد کارکتر های استفاده شده در تیتر بسیار مهمه.


یحیی صیاد اربابی از وبلاگ  یک وبلاگ نویس: یا خبری مهم و جالب باشد، نه از نوع اخبار زرد و مشتری جلب کن. و یا اینکه راه حل یکی از مشکلات باشد و یا در مورد موضوعی باشد که برایم واقعا جذاب است، مثلا اسم فیلمی که دوست دارم.


سینا حسن زاده از نویسندگان وبلاگ یک ادمین: خب معمولا اگر عنوان جذاب باشد و به نوعی به مسایل مورد علاقه من اشاره کند بر روی آن کلیک میکنم.


مسعود شیبانی از وبلاگ کوچه‌ها: عنوان باید موضوع مورد علاقه و پی‌گیری‌ام باشد، و نقطه‌ی برجستگی و تمایزش از دیگر مطالب درباره‌ی آن موضوع را در عنوان نشان دهد.


درس اول:برای اینکه خوانندگانتان بر روی عناوین پستهایتان کلیک کنند؛ تیترهای جذاب بنویسید، با استفاده از عناوین پستهایتان در خوانندگان هیجان ایجاد کنید.از شماره‌ها استفاده کنید و سریع به مردم توضیح بدهید که پست شما چطور به آنها کمک خواهد کرد.همچنین سعی کنید عناوین پستهایتان را کوتاه و بامزه بنویسید.


سوال دوم : چه چیزی باعث می‌شود تا بعد از کلیک بر روی عنوان یک پست،به خواندن آن ادامه دهید؟


فربد نجفی از وبلاگ جوی استیکس : خب مسلما پاراگراف اول و همچنین زبان مناسب نویسنده برای پیش بردن مطلب.


سینا علوی از وبلاگ آی‌تی نامه: پاراگراف بندی صحیح و اصولی،bold بودن کلید واژه های اون پست و هم چنین استفاه از عکس های مرتبط و با کیفیت، به شدت من رو نسبت به خوندن یک مطلب ترغیب میکنه.استفاده از تکنیک‌های نوشتاری مثل طرح سوال در ابتدا و یا انتهای پست هم میتونه تاثیر گذار باشه.


یحیی صیاد اربابی از وبلاگ یک وبلاگ نویس: اول اینکه تا حد امکان به شرح و تفضیل بی‌مورد نپرداخته باشد، تاکید میکنم که بلند بودن مطلب مهم نیست. و اینکه هماهنگی کامل با تیتر داشته باشد، چون گاهی تیتر جذاب است برای جلب توجه خواننده و موضوع مطلب بی‌ربط به تیتر است. و مطلبی  جدید باشد که قبلا نخوانده‌ام.


سینا حسن زاده از نویسندگان وبلاگ یک ادمین: پاراگراف اول وظیفه جلب کردن نظر من برای ادامه دادن خواندن ان مطلب را برعهده دارد. اگر هم مطلب، عنوان های فرعی درون مطلبی داشته باشد و کلیت مطلب به چند قسمت تقسیم شده باشد معمولا به خواندن ادامه میدهم.


مسعود شیبانی از وبلاگ کوچه‌ها: اگر در پاراگراف اول نویسنده نشان دهد که جذابیت و بکر بودنِ نوشته مثل عنوان است، احتمالاً مطلب را خواهم خواند.


درس دوم: خلاق باشید.ایده‌های جدید را با استفاده از تکنیک بارش مغزی بپرورید.چیزهای جدید را امتحان کنید.یک چیز را بارها و بارها ننویسید.خوانندگان و مخاطب مورد هدف خودتان را بشناسید و سعی کنید با چیزهایی که می‌نویسید آنها را خوشحال کنید.از انتشار مطالب نامرتبط با موضوع پست خودداری کنید.


سوال سوم : و چه چیز باعث می‌شود بعد از کلیک بر روی عنوان یک پست ،از خواندن آن پست منصرف شوید و صفحه مرورگرتان را ببندید؟


فربد نجفی از وبلاگ جوی استیکس: اگر مطلب از مسیر اصلیش دور شود و به بیراهه برود و یا به مسائل کلیشه ای که همه می دانیم بپردازد


سینا علوی از وبلاگ آی‌تی‌نامه : استفاده از متن های رنگارنگ با فونت های متفاوت،ترجمه نادرست و ماشینی متن و یا تحلیل های نادرست و خام و گاهاً جهت دار، درباره یک موضوع،عدم تطابق تیتر با پست و فقدان مواردی که در سوال دوم بهش پاسخ دادم


یحیی صیاد اربابی از وبلاگ یک وبلاگ نویس: همین که ببینم چیزی هست که زیاد جوابی برای سوال های من نداره و یا با معیارهای جواب سوال دوم همخوانی نداشته باشد.


سینا حسن زاده از نویسندگان وبلاگ یک ادمین: مسلما همه مانند من حوصله خواندن مطالب طولانی و دارای حشو زیاد رو ندارند. اگر مطلب کلمات تکراری داشته باشد و مطلب فقط برای پر کردن صفحه وب نوشته شده باشد هم نظر مرا برای ادامه دادن جلب نمیکند.


مسعود شیبانی از وبلاگ کوچه‌ها: ظاهر زشت، رنگ‌های عجیب و غریبِ فونتِ اصلی، غلط‌های نگارشیِ پیاپی، بلاتکلیفیِ نویسنده، مثلاً گاهی محاوره‌ای و گاهی رسمی نوشتن، تبلیغِ میان‌متنی، صفحات ناخواسته‌ی تبلیغاتی که خودبه‌خود باز می‌شوند، همه باعث نصراف از خواندن خواهند شد. اما حتا اگر همه‌ی این ظواهر را رعایت شده ببینیم، باز هم متنِ تکراری، زیاده‌گویی، عدم جذابیت و عدم پایبندی به وعده‌ای که عنوانِ مطلب داده، من را منصرف خواهد کرد.


درس سوم: زیاد به مطالب کلیشه‌ای نپردازید، از تبلیغات در وبلاگتان به درستی استفاده کنید.به دنبال این نباشید تا با تکرار بیهوده کلمات صرفا تعداد کلمات مقاله خودتان را بالا ببرید بدون اینکه نوشته شما برای خوانندگان مفید و ارزشمند باشد.از ظاهر وبلاگ خود هم غافل نشوید.


اکنون می‌خواهم شما هم به سه پرسشی که در اول پست مطرح کردم پاسخ دهید به ما بگویید که چرا بر روی عنوان یک پست کلیک می‌کنید؟چگونه یک پست شما را تشویق می‌کند تا آن را تا انتها بخوانید و در پایان بگویید چرا بعضی از اوقات در همان ابتدا تصمیم می‌گیرید که یک وبلاگ را ترک کنید و مطالبش را نخوانید؟

نظرات 4 + ارسال نظر
محمد علی پور پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 06:25 http://1javan.com

سلام مسلم جان
متاسفانه خدمت رفتم ونتونستم زودتر بیام
ولی الان ج میدم
تبلیغات زیادروی من هیچ تاثیری نداره چون ممکنه توی اون صفحه چیزی که دنبالشم وجود داشته باشه و بتونه مشکلم روحل کنه بعدشم باروش هایی میشه تبلیغات رودور زد.
چیزی که باعث ترک وبلاگ موردنظرم میشه پست های کوتاه درحد یه عکس یا متن کوتاه هس که حوصلم روسرمیبره چون این طوروبلاگ ها هیچ چیزجدیدی به اطلاعاتم اضافه نمیکنن پس دلیلی نمیمونه که داخلش بمونم
چیزی هم که باعث میشه داخلش بمونه متن های طولانی وواقعا پربار هس که خیلی دوست دارم
عنوان مطلب هم نکته خوبیه ولی خیلی ازوبلاگ نویس ها از جمله خودم هنوز روی انتخاب موضوع اصلی کمی مشکل دارم ممکنه عنوان مطلب گویا نباشه انما متن خیلی خوب باشه چون انتخاب عنوان مناسب خودش یه هنر هست که هرکسی نداره پس روی اکثر لینک ها کلیک میکنم تالااقل با اطلاعات نویسنده اش وطرز فکر وبیانش اشنا بشم
در مورد سوال اخرتم گفتم که اگه مطلب جدیدی توش نباشه وصرفا ترجمه وموازی کاری باشه بی خیالش میشم ولی برای من معمولا کمترپیش میاد این چیزا بیشتر توسایت های زرد دیده میشه
ممنون ازپست وسوالات خوبی که پرسیدی

سلام آقای علی پور
از اینکه در بحث شرکت کردید ممنونم.

سینا حسن زاده چهارشنبه 17 دی 1393 ساعت 11:17 http://1admin.ir

نظرات دوستان را بسیار پسندیدم. واقعا کار خوبی کردید و ببخشید که خیلی مختصر به سوالاتتان جواب دادم. چون زیاد وقت نداشتم.

محمد عباسی‌فرد شنبه 13 دی 1393 ساعت 20:05 http://abbasifard.ir

یه مطلب جامع، با ایده ای نو خوندم
ممنون و تبریک جناب میرزایی
تا حدودی با نظر دوستان موافقم و شخصا اولین چیزی که من رو جذب یا دور از یک وبلاگ میکنه، 60 درصد ظاهر اون هست و بعد ما بقی موارد مثل تیتر های جذاب و بعد مطالعه کامل متن
با متن های طولانی خیلی موافق نیستم، مگر اینکه واقعا جذاب باشه
همونطور که یکی از دوستان گفته، تبلیغات بیش از حد تو وبلاگ، باعث میشه مستقیما برم سمت close tab و اون وبلاگ یا سایت رو ببندم
تبلیغات پاپ آپ رو هم که دیگه نگو
کاملا عصبی میشم و به سرعت از اون وبلاگ و وبسایت خارج میشم، خیلی بده :(
بسیار سپاس جناب میرزایی عزیز :)

سینا جمعه 12 دی 1393 ساعت 23:13 http://itnameh.ir

خیلی عالی بود.نظرات دوستان هم واقعا مفید و کاربردی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد