لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

سه روش برای دانستن اینکه وبلاگ شما درباره چیست؟

وبلاگ شما درباره چیست؟ 

همه ما وقتی که می‌خواهیم برای اولین بار وبلاگ خودمان را راه بیاندازیم ناگزیر با این سوال روبرو می‌شویم ،از روی تجربه و با نگاهی به آمار بازدید وبلاگم می‌دانم که تعداد بسیاری از شما در ابتدای راه‌اندازی وبلاگتان با این سوال که «وبلاگ من درباره چیست؟» حسابی کُشتی می‌گیرید و در بیشتر موارد هم موفق نمی‌شوید جواب خوبی به این سوال بدهید.حتی می‌توانم پا را فراتر بنهم و بگویم که علت عدم موفقیت بسیاری از وبلاگ نویسان تازه کار این است که نمی‌دانند درباره چه چیزی بنویسند، آنها در یافتن موضوع مناسبی برای وبلاگشان با چالشی جدی مواجه می‌شوند.


من پیش از این در راهنمای انتخاب موضوع برای وبلاگ در این مورد صحبت کرده‌ام اما به نظر می‌رسد که باز هم افرادی هستند که نمی‌توانند انتخاب کنند که درباره چه چیزی باید بنویسند.بنابراین در این پست قصد دارم تا با اشاره‌ای به پست اخیر آقای Darren Rose در پروبلاگر از زاویه دیگری به این بحث نگاه کنم و سه راه پیشنهادی ایشان برای تعیین و تعریف حوزه کاری یک وبلاگ را برایتان شرح بدهم.


پس در ادامه با لذت وبلاگ نویسی همراه باشید

 

 

وبلاگ شما درباره چیست؟آیا وبلاگ شما در یک Niche یا یک Demographic یا یک Fight قرار دارد؟


روشهای مختلفی برای طبقه‌بندی وبلاگ‌ها وجود دارد.اما دارن رز در پستی که به تازگی در پروبلاگر منتشر کرده است سه روش برای طبقه‌بندی یک وبلاگ معرفی کرده‌است


این سه روش عبارت بودند از 


Niche

Demographic

Fight


من عین عبارت دارن رُز را آوردم چون راستش را بخواهید معادل‌های فارسی مناسبی برای آنها پیدا نکردم اگر شما معادل‌های مناسبی برای این سه کلمه داشتید که با فضای وبلاگ نویسی هم سازگار باشد آن را برای من و خوانندگان بیان کنید


Niche

اولین روش برای تعریف یک وبلاگ و اینکه مطالب آن درباره چیست استفاده از واژه Niche هست.

در فرهنگ لغت این واژه اینگونه تعریف می‌شود:


  • اگر شما Niche خودتان را بیابید ،در واقع شغل یا فعالیتی را که بسیار متناسب با شما هست را یافته‌اید.
  • فرصتی برای فروختن یک محصول یا یک سرویس به یک گروه مشخص از مردمی که نیازها و علایق شبیه به هم دارند
  • یافتن کاری  که شما آن را بسیار متفاوت و بسیار بهتر از دیگران انجام می‌دهید


بنابراین وقتی وبلاگی را در یک Niche قرار می‌دهیم به هر سه معنی بالا اشاره می‌کنیم 


من نتوانستم کلمه‌ای پیدا کنم که معادل Niche در فارسی باشد،بنابراین تصمیم گرفتم از کلمه انگلیسی به همراه معنی آن استفاده کنم تا شما درک بهتری از آن داشته باشید.


بنابراین وقتی می‌گوییم برای اینکه وبلاگ نویس بهتری شوید Niche خودتان را بیابید منظورمان این است که کاری یا فعالیتی را پیدا کنید که تناسب بیشتری با توانایی‌ها و استعدادهای شما دارد.یا کاری که شما آن را بسیار متفاوت و خیلی بهتر از دیگران انجام می‌دهید را بیابید و سپس درباره آن وبلاگ بنویسید.


Demographic


کلمه دومی که دارن رز برای طبقه بندی یک وبلاگ و تعریف وبلاگ استفاده می‌کنه ،کلمه Demographic هست این کلمه یک اصطلاح آماری است اما معنی دقیق آن عبارت است از


اطلاعاتی درباره یک گروه مانند گروهی از مردم که در یک منطقه خاص زندگی می‌کنند


وقتی معیار ما برای تعریف یک وبلاگ Demographic هست در واقع در وبلاگمان به ارایه اطلاعاتی به گروه خاصی از مردم می‌پردازیم اینجا خوانندگان وبلاگ گروه خاصی از مردم را شامل می‌شوند.


Fight

اما راه سومی که دارن رُز برای تعریف یک وبلاگ پیشنهاد می‌کنه استفاده از کلمه Fight یا مبارزه است.البته منظور وی از این کلمه مبارزه،حمله کردن و اعمال خشونت نبود.آن معنی که از Fightمورد نظر آقای دارن رز هست عبارت است از 


فرآیند دستیابی به چیزی یا پیشگیری از چیزی


 و با توجه به این معنی منظور او وبلاگ‌هایی بود که تمرکز خود را بر روی مبارزه برای دستیابی به یک هدف یا پیشگیری از یک چیز قرار می‌دهند.


دارن رز در این باره می‌گوید:


«وقتی در سال ۲۰۰۴ پروبلاگر را راه‌اندازی کردم.وبلاگ نویسی یک مدیوم بسیار ساده به نظر می‌رسید که قرار بود به طور وسیعی برای خود ابرازی استفاده بشود،بیان اینکه وبلاگ‌ها می‌توانند برای کسب درآمد هم مورد استفاده قرار بگیرند چیزی بود که مردم را به گروه‌های مخالف و موافق با این موضوع تقسیم می‌کرد.


عده‌ای از آنان درباره این بحث می‌کردند که وبلاگ‌ها هرگز نباید برای مقاصد تجاری مورد استفاده قرار گیرند وبیان می‌کردند که استفاده از وبلاگ‌ها برای کسب درآمد کاری ناخوشایند و گاهی متقلبانه است.عده دیگری هم به طور کلی شک داشتند که بشود از طریق وبلاگ نویسی به کسب درآمد پرداخت.


راه‌اندازی پروبلاگر باعث شد تا من پرچم خودم را در روی زمین نصب کنم و بگویم که کسب درآمد از وبلاگ نویسی امکان پذیر است و این که وبلاگ‌ها می‌توانند برای کارهای تجاری هم مورد استفاده قرار گیرند مبارزه من بود.افراد زیادی دور این پرچم جمع شدند.»


بنابراین همان طور که دارن رُز گفت، سه راه برای تعریف یک وبلاگ وجود دارد البته همه ما تا حدودی با دو مورد اول آشنا بودیم وقتی می‌گوییم وبلاگ شما درباره چیست ؟ درباره Nicheبحث می‌کنیم اما وقتی می‌گوییم وبلاگ شما درباره چه کسانی است از روش Demographic صحبت می‌کنیم وقتی هم که شما برای دستیابی به یک هدف یا پیشگیری از امری در وبلاگتان در حال تولید محتوا هستید،این Fight یا مبارزه شما محسوب می‌شود.


نکته‌ای که می‌خواهم اضافه کنم این است که وبلاگ‌های ایرانی کمتر دارای Fight و مبارزه هستند.ما کمتر وبلاگ‌هایی را می‌بینیم که برای خودشان هدف مشخص و معینی داشته باشند و با پشتکار فراوان برای رسیدن به آن تلاش کنند.ضمن اینکه این نوع از وبلاگ‌ها می‌توانند خوانندگان بیشتری را جذب کنند چون همیشه چیزهای تازه و هیجان انگیزی برای گفتن خواهند داشت.


نوبت شماست


راستی وبلاگ شما درباره چیست؟ اگر بخواهید از سه راه پیشنهادی آقای دارن رُز برای معرفی وبلاگ خودتان استفاده کنید وبلاگتان را چگونه تعریف می‌کنید؟مشتاقانه منتظر پاسخ‌های شما هستم.


پی‌نوشت: مطلب آقای دارن رز را می‌توانید از این لینک در پروبلاگر بخوانید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد