لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

راهنمای کامل وبلاگ نویسی زنده

وبلاگ نویسی زنده ، ارسال به روز رسانی‌های منظم در وبلاگتان برای پوشش اتفاقات یک رویداد ، همزمان با برگزاری‌ یک همایش یا رویداد مهم می‌باشد، اگر در همایش یا رویدادی که به حوزه کاری شما مرتبط است شرکت می‌کنید، ممکن است که بخواهید از وبلاگ نویسی زنده برای پوشش زنده و لحظه به لحظه آن رویداد استفاده کنید.


اگر به شکلی درست این کار را انجام بدهید می‌تواند یک منبع ارزشمند برای خوانندگانتان باشد.یعنی اگر وقت بگذارید و در تمام طول برگزاری رویداد متمرکز باشید و بتوانید اطلاعات ارزشمندی را برای خوانندگانتان فراهم کنید ممکنه در آینده افراد و شرکت‌ها از شما برای حضور در رویدادهای مهم و پوشش آن در وبلاگتان دعوت کنند که خود این موضوع می‌تواند سکوی پرتابی برای رسیدن به موفقیت در وبلاگ نویسی باشد.


اما اگر کارتان ضعیف باشد ممکنه پست‌های مربوط به وبلاگ نویسی زنده‌تان،از طرف خوانندگان صرفا یک پست پرکن تلقی بشه  و حتی ممکنه باعث ناراحتی خوانندگانتان بشه و اونها تصمیم بگیرن که عضویت خودشون در خبرنامه شما را لغو کنند.


پس قبل از اینکه وبلاگ نویسی زنده را تجربه کنید باید از اصول آن آگاه باشید.


از اطلاعاتی که در ادامه این پست خواهید خواند، استفاده کنید تا شما را برای انجام درست فرآیند وبلاگ نویسی زنده آماده بکنه.

 

 

کارهایی که باید قبل از برگزاری رویداد انجام بدهید


Hosted on Persiangig.com


اطمینان از دسترسی به اینترنت


وبلاگ نویسی زنده به کمی آمادگی نیاز داره که مهمترینش کسب اطمینان از دسترسی به اینترنت در محل برگزاری است.اگر در حوزه آی تی می‌نویسید مشکلی از این بابت نخواهید داشت، اما در همایشهایی که موضوع آنها آی تی نیست باید امکان دسترسی به اینترنت را بررسی کنید.بنابراین قبل از برگزاری رویداد از طریق سایت همایش یا تلفن با دست اندرکاران برگزاری رویداد تماس بگیرید و از  امکان یا عدم امکان دسترسی به اینترنت در روز برگزاری همایش مطمئن شوید.


باید مطمئن شوید که با چی وبلاگ خواهید نوشت


بستگی به قالب پستتون داره.اگر وبلاگ نویسی زنده شما شامل ارسال تعداد زیادی عکس هست، یک گوشی با یک دوربین قوی می‌تونه انتخاب مناسبی باشه ،اما اگر قراره نوشته شما صرفا شامل متن باشه ،ممکنه دوست داشته باشین یک وسیله‌ای که کیبرد داشته باشه ،انتخاب کنید.شاید هم بهتر باشه برای بخش‌های مختلف همایش از گجت‌های مختلفی استفاده کنید.


نکته مهم  دیگر هم اینکه باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید همه جزییات را بنویسید یا اینکه تنها قسمتی از همایش را پوشش می‌دهید.


قالب وبلاگ‌نویسی‌تان را مشخص کنید


آیا از وبلاگ موجودتان استفاده می‌کنید یا محل دیگری را برای وبلاگ نویسی زنده در نظر دارید؟ هر کدام را که انتخاب کنید می‌تواند بر شکست و موفقیت شما تاثیر بگذارد.


اگر از وبلاگ موجودتان استفاده می‌کنید


فرقی نداره از چه وسیله استفاده می‌کنید.مانند وبلاگ نویسی از دفتر یا خانه.یک پست مقدماتی و معرفی اولیه درباره رویداد بنویسید ،یا اینکه یک صفحه یا یک پست جداگانه برای رویداد اختصاص بدهید، البته شاید هم شما دوسته داشته باشین در یک روز چند پست از رویداد منتشر کنید و یا از وجود چند نویسنده برای یک رویداد استفاده کنید.


میکرو بلاگینگ


استفاده از یک سرویس میکروبلاگینگ مانند توییتر برای وبلاگ نویسی زنده فکر بسیار خوبی هست به ویژه اینکه استفاده از توییتر برای به روزرسانی‌های کوتاه فوق‌العاده است.


چندتا چیز را هنگام استفاده از یک سرویس میکروبلاگینگ به یاد داشته باشین


اول بررسی کنید ببینید آیا برگزارکنندگان از قبل هشتگ مخصوص به رویداد را اعلام کرده‌اند یا نه، آگاهی از هشتگ‌هایی که در ارتباط با رویداد هستند برای ارتباط با جامعه وسیعی از خوانندگان بسیار مفید است اگر هشتگی برای رویداد تعریف نشده ، یکی بسازید و آن را به همه خوانندگانتان اعلام کنید.


فید میکروبلاگینگ رو با فید وبلاگتون یکپارچه کنید یک صفحه را به رویداد اختصاص بدهید و فید میکروبلاگینگ را به آن وصل کنین.اگر مخاطبانی دارین که از توییتر استفاده نمکنین ، با این کار می‌تونن صفحه مربوط به رویداد را ببینن و از توییتهای شما مطلع  شوند.



سرویس‌های رایگان وبلاگ نویسی


استفاده از سرویس رایگان مانند بلاگفا و بلاگ اسکای هم می‌تونه ایده خوبی باشه.اما گر می‌خواهید از گوشی هوشمندتان برای وبلاگ نویسی زنده استفاده کنید ، بهتره سرویس های رایگانی را انتخاب کنید که امکان به روزرسانی وبلاگ را از طریق ایمیل یا پیامک را در اختیار شما قرار می‌دهند.البته بعضی از سرویس‌ها مانند سرویس رایگان وردپرس اپلیکیشنی را در اختیار شما قرار می‌دهند که با استفاده از آن می‌توانید خیلی راحت وبلاگتان را در طول برگزاری همایش به روز کنید.


تکنولوژی خودتان را انتخاب کنیند


لپ تاب یا گوشی یا تبلت یا چیزی بین این دو، هر چیزی که بیشتر با آن راحتتر هستین را انتخاب کنین اگر  همایشی که در آن شرکت خواهید کرد یک همایش شلوغ و پر ازدحام هست، از یک وسیله کوچک مانند گوشی هوشمندتان استفاده کنید.


صرفنظر از گجتی که انتخاب می‌کنین باید به عمر باطری آن هم توجه داشته باشید.اگر در محل برگزاری رویداد امکان شارژ برای گجت مورد استفاده شما وجود نداره.حتما یک باطری اضافی همراه خودتان داشته باشید.


اگر از یک دوربین فیلمبرداری در حین رویداد استفاده می‌کنین، قبل از رفتن به محل همایش آن را تست کنید و از درست کار کردن آن مطمئن شوید هیچی بدتر از این نیست که بعد از طی یک ساعت از مراسم متوجه بشوید که دوربینتان هیچ چیزی را ضبط نکرده است.


کارهایی که باید در هنگام برگزاری یک رویداد انجام بدهید


Hosted on Persiangig.com


هنگامی که در یک همایش برای پوشش زنده آن در وبلاگتان حضور یافتید، چیزهای زیادی هست که باید در ذهن داشته باشین قبل از هر چیز آمادگی مواجه شدن با اشتباهات را داشته باشین.وبلاگ نویسی زنده ترکیبی از اشتباهات ریز و درشت، خطاهای گرامری و حتی اشتباهات بزرگتری هم هست،این اشتباهات در وبلاگ نویسی زنده اجتناب ناپذیر هستند.


  • با کسانی که در اطرافتان هستند با احترام برخورد کنین.


  • از هر تکنولوژی‌ای که برای وبلاگ نویسی استفاده می‌کنین مواظب باشین که اطرافیانتون را اذیت نکنه.


  • وسایلتون را نباید طوری بچینید که چند تا صندلی رو اشغال بکنه.


  • اگر جاتون خیلی تنگ هست از گجت‌های کوچکتری مانند تبلت به جای یک لپ تاب تمام سایز استفاده کنین.


  • هنگام عکسبرداری از فلاش استفاده نکنین.این کار بی‌ادبانه است و حواس دیگران رو پرت می‌کنه.


  • اگر نور محیط برای عکسبرداری کم هست،به جای روشن کردن فلاش دوربین، از تنظیم دوربین برای بهتر کردن تصاویرتان استفاده کنید.


  • اگر از گوشی هوشمندتان برای پوشش زنده رویداد استفاده می‌کنین،قبل از شروع رویداد از سایلنت بودن آن مطمئن بشین.چرا که زنگ زدن تلفن درست وسط یک ارایه مهم، اطرافیان شما را ناراحت می‌کنه.و باعث حواسپرتی و عدم تمرکز شما میشه.


  • اگر نور سالن کم هست مطمئن شوید که میزان درخشندگی (Brightness ) صفحه نمایشگر گوشی و تبلت خودتان را پایین بیاوریید.جوری که دیگران را آشفته نکند.

Hosted on Persiangig.com


کارهایی که باید بعد از برگزاری رویداد انجام بدهید


بعد ار اینکه یک رویداد مهم به پایان می‌رسه،هنوز کار شما تموم نشده.


اکنون شما تعداد زیادی عکس و ویدیو دارید که می‌توانید بعد از اتمام وبلاگ نویسی زنده، آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و اجازه بدهید تا دیگران هم به محتوای ارزشمند شما لینک بدهند.


همچنین بعد از اتمام همایش ممکنه در بعضی از قسمت‌های مربوط به همایش، که در وبلاگ نویسی زنده خودتان به آن اشاره کردید اطلاعات و جزییات بیشتری داشته باشین و بخواهید آنها را با خوانندگانتان به اشتراک بگذارید.در این مواقع بهترین کار این است که چند ساعت بعد از اتمام همایش ،در یک یا چند پست این اطلاعات اضافی درباره رویداد را به اشتراک بگذارید.


اما این کار را به دو یا سه روز بعد موکول نکنید ،چون این جوری ممکنه جزییات زیادی را در ارتباط با همایش فراموش کنید.


ابزارهای وبلاگ نویسی زنده


وبلاگ نویسی زنده در وردپرس با افزونه لایو بلاگینگ(live blogging) :


افزونه live blogging یک افزونه عالی برای وبلاگ نویسی زنده در وردپرس هست.این افزونه به شما این امکان را میده که یک پست ایجاد کنید که می‌تونه به طور زنده و لحظه به لحظه به روز بشه ،بدون اینکه احتیاج باشه تا کاربران ،صفحه مرورگر خودشان را رفرش کنند.به روز رسانی‌های شما به طور مرتب و براساس زمان انتشار مرتب می‌شوند و آخرین ارسالهای شما همیشه در بالای صفحه قرار می‌گیرند.


توجه: این پست به سبک وبلاگ نویسی زنده و به تدریج تکمیل می‌شود


نظرات 1 + ارسال نظر
امیرحسین چهارشنبه 19 شهریور 1393 ساعت 17:53 http://sepehr-rayaneh.blogfa.com

سلام.خیلی جالب بود.البته من هنوز با مفاهیمی مثل میکروبلاگینگ وتوییتر و چگونگی ارتباط اونها با وبلاگ اطلاعی ندارم.خوبه یک پست در مورد اونها بذارین.
امروز خیلی چیز یاد گرفتم.ممنون.

در ارتباط با میکروبلاگینگ:
میکروبلاگینگ در ویکی پدیا به طور خیلی ساده این طور تعریف شده:

بلاگ‌نویسی کوچک (به انگلیسی: Microblogging) نوعی وبلاگ نویسی است که به کاربران امکان نوشتن متن‌های کوتاه و منتشر کردن آن را می‌دهد (اغلب ۱۴۰ حرف)، که هم برای نمایش عمومی و هم نمایش به گروه‌های محدود که کاربر آن‌ها را انتخاب کرده‌است، به کار می‌رود.

میکروبلاگ کاربران را قادر به تبادل عناصر کوچکی مثل فایل‌های کم حجم و نوشته‌های کوتاه و... می‌کند. به این نوشته‌های کوچک که در میکروبلاگ به اشتراک گذاشته می‌شود، میکروپست می گویند. آنچه باید در مورد ایجاد پست در میکروبلاگ مورد توجه قرار بگیرد اختصار گویی است مثلا نوشته‌ها را با عناوینی مانند "در چه حالی هستید" و یا "به چه ورزشی علاقه دارید" شروع می‌شود. یکی دیگر از امکاناتی که شبکه‌های اجتماعی میکروبلاگ در اختیار کاربران قرار می‌دهد، امکان ایجاد پست به روش‌های مختلف است، برای مثال از طریق خود سایت یا پست الکترونیک و یا حتی پیام کوتاه امکان ارسال پست وجود دارد.

این پیام‌ها به روش‌های متفاوت تولید می‌شوند. مانند پیام‌های متنی، پیام‌های فوری (مانند پیام‌های فوری یاهو)، نامه‌های الکترونیکی یا وب.

سرویس‌های میکروبلاگویرایش

از سرویس‌های میکروبلاگ معروف می‌توان به توییتر، آیدنتیکا، تامبلر، جایکو Jaiku، پلارک Plurk و Cif2.net و Pownce اشاره کرد.[۱]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد