لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

لذت وبلاگ نویسی

لذت وبلاگ نویسی را تجربه کنید

پنلوپه تا کافه تاریخ : رویایی که رنگ واقعیت گرفت

 آقای مهران ماندگار از خوانندگان ثابت لذت وبلاگ نویسی هستند که علاقه فراوانی به موضوع تاریخ دارند ایشان با اینکه هنوز یک نوجوان هستند اما تعداد زیادی از کتاب‌های تاریخی را مطالعه کرده‌اند.چندی پیش آقای ماندگار تصمیم گرفتند تا علاقه خود به تاریخ و وبلاگ نویسی را با هم تلفیق و ترکیب کنند این بود که وبلاگ کافه تاریخ را ایجاد کردند.آقای ماندگار به طور بسیار منظم مشغول نوشتن درباره جذابترین موضوعات تاریخی در وبلاگ کافه تاریخ هستند.بنا به تقاضای من، ایشان نحوه شکل گیری ایده کافه تاریخ را در یک پست مهمان برای من و خوانندگان لذت وبلاگ نویسی شرح داده‌اند که دعوت می‌کنم در ادامه این پست، نوشته زیبای ایشان را بخوانید

 

 

مهران ماندگار : چند روز پیش جناب میرزایی از من خواستند تا پستی بنویسم و در آن از تجربیات تلخ و شیرین مدت وبلاگ نویسی‌ام بگویم و اشاراتی هم به «نظم و زمانبندی» در وبلاگ نویسی کنم. هر چند در این پست به این موضوع اشاره خواهم کرد، اما در اصل آن چیزی که سبب شد تا من این پست را بنویسم یک «خواهش» از تمامِ وبلاگ نویسان بود.. حداقل خوانندگان لذت وبلاگ نویسی


در سال ۱۳۸۹ که با پدیده اینترنت آشنا شدم، همانند بسیاری دیگر تنها وقتم را به وبگردی و حضور در فروم های اینترنتی می گذراندم. کم کم و با ورود به سال ۹۱ و آشنایی هر چه بیشتر با اینترنت به صورت حرفه‌ای، با پدیده وبلاگ نویسی آشنا شدم. نخست همانند هر فرد دیگری، یک وبلاگ پر از مطالب کپی داشتم. موضوع وبلاگم که در بلاگفا بود و بعد از آن به لوکس بلاگ منتقلش کردم، «ادبیات گمانه زن» یا همان ادبیات تخیلی بود.

 

مدتی که در وبلاگ «پنلوپه» (به معنای افسانه) فعالیت داشتم، با وبلاگ های موفق زیادی آشنا شدم که همین آغاز راه یادگیری وبلاگ نویسی صحیح بود. سال ۹۲ تا بهار ۹۳ را تنها به خواندن گذراندم، لذت وبلاگ نویسی، وب نویسی، پراب، و مقالات سایت های دیگر. تا اینکه در تیر ماه بالاخره کافه تاریخ را ایجاد کردم.


Hosted on Persiangig.com


اما از ایده ایجاد کافه تاریخ بگویم؛ همواره به تاریخ علاقه بسیاری داشتم، داشتن آموزگاران خوب هم در طول این سال‌ها، و هدایت آن ها، باعث شده بود که تا شوق خواندن مطالب تاریخی در من هر روز بیش از پیش گردد. دو یا شاید حتی سه سال پیش ایده تلفیق تاریخ و اینترنت را در ذهنم می پروراندم. نتیجه این پرورش ایده، جرقه ی «کافه تاریخ» بود. البته بماند که چقدر بالا پایینی داشتم تا بالاخره کافه تاریخ را در تیرماه همین امسال در بلاگی در سرویس بیان ایجاد کردم. 


اما اکنون می رسیم به صحبت اصلی من.. اگر به بلاگستان فارسی امروز دقت کنید، پر شده از وبلاگ های اس ام اس، موزیک، سرگرمی، ترول و ... . و متاسفانه افرادی مدیریت این گونه سایت ها و بلاگ ها را بر عهده دارند که خود می توانند مطالبی پیرامون تخصصشان تهیه کنند. دلیل اصلی گسترش هر روزه ی سایت ها و بلاگ های زرد و تکراری، تنها رویای کسب درآمدِ بسیار بالا از این گونه موضوعات است. 


اما بیایید رو راست باشیم، تا سایت ها و نرم افزار های بزرگ اس ام اس در وب وجود دارند و خود اصلا تولیدی اس ام اس دارند، شما چگونه می خواهید خود را میان آن رقبای بزرگ و قدرتمند بالا بکشید؟ 


اما حالا مدیر یک وبسایت سرگرمی که دانشجوی رشته ریاضی است را فرض کنید.. اگر این فرد به جای کپی مطالب از سایت های بزرگ، بلاگی پیرامون ریاضی بزند، و به سوالات مخاطبین پاسخ دهد و خودش هم مقالاتی را پیرامون ریاضیات تدوین کند، آیا با وجود خیل عظیم دانشجو و دانش آموز طالب این گونه مقالات، وبلاگش در صدر لیست 10 تایی صفحه اول گوگل نمی رود؟ 

یا هر شخص دیگر با هر تخصصی.. اصلا  من را فرض کنید؛ هنوز حتی رشته بنده نیز تاریخ نیست، اما تنها به سبب اطلاعاتی که در این زمینه در طول چند سال کسب کرده ام، یک وبلاگ تاریخی دارم! به همین سادگی. 


Hosted on Persiangig.com


صحبت من این است که به تخصص خود بنگرید؛ در چه چیز مهارت دارید.. در چه چیز اطلاعات دارید؟ همان را در یک وبلاگ پیاده سازی کنید، آن زمان است که بلاگستان فارسی تخصصی و مناسب هر قشری می شود. هم سایت های بزرگ تفریحی و سرگرمی، اس ام اس و موزیک و ... خدماتشان را ارائه می دهند و هم شما در راستای تخصصت وبلاگی ایجاد کردی که به پربار کردن بلاگستان فارسی کمک می کند. 


حال در آخر می خواهم نکته ای را گوشزد کنم که می تواند کمک شایانی به شما بکند؛ «نظم و زمانبندی» در وبلاگ نویسی داشته باشید. این مقاله وبنویسی را مطالعه کنید تا با جزئیات این موضوع بیشتر آشنا شوید.  داشتن چک لیستی برای انتشار مطالبتان، داشتن موضوعات مشخص و انتشار هر پست در هر موضوع در یک روز مشخص، نه تنها باعث راحتی کار مخاطب در پیدا کردن مطلب مورد علاقه اش می شود بلکه در گوگل نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به طور مثال سعی کنید زمانی که مطالب شما بیشتر خوانده می شوند را پیدا کنید و تمام پست هایتان را با گذاشتن بر روی حالت «انتشار در آینده» در زمان مقرر و مناسب پست کنید.


و یک نصیحت از من؛ سعی کنید پست هایتان را چند ساعت و حتی چند روز قبل از موعد مقرر تایپ کرده و یا بنویسید. من یکی از طرفداران این روش هستم و از آن سود بسیاری هم برده و خواهم برد. فرض کنید قرار باشد جایی بروید، اینترنتتان قطع شود و یا هر مشکلی که شما را از بروز کردن بلاگتان باز می دارد.. خب چه می کنید؟ هیچ! پستی منتشر نمی شود و اگر شما زمانبندی ارائه کرده باشید این آغاز بدگمانی های مخاطب نسبت به نظم بلاگ شماست. پس اگر پست هایتان را چند ساعت قبل آماده کنید و روی حالت انتشار در آینده بگذارید از این حیث مشکلی نخواهید داشت. 


Hosted on Persiangig.com


بیشتر از این وقتتان را نمی گیرم.. تنها امیدوارم بلاگستان فارسی یک روز، «مفید» برای «همه» باشد. و همینطور هر کسی که وارد عرصه وبلاگ نویسی می شود «تخصص» ـش را اولویت قرار دهد و نه موضوعاتی که تنها «فکر» می کند «پول ساز» است..! 


ایام به کام

مهران ماندگار


پی نوشت :


مسلم میرزایی :  اگر از خواندن این پست لذت بردید لطفا با به اشتراک گذاشتن آن کمک کنید تا افراد بیشتری آن را بخوانند.در ضمن اگر شما هم وبلاگ نویس هستید ،می‌توانید تجارب تلخ وشیرین و آموزنده خودتان در زمینه وبلاگ نویسی را در قالب یک پست مهمان برای من بفرستید تا آن را در لذت وبلاگ نویسی با نام خودتان منتشر کنم، برای این کار از فرم تماس با من در بالای این صفحه استفاده کنید.همچنین برای کسب راهنمایی بیشتر در این زمینه لطفا پست « سخنی با خوانندگان: تجارب وبلاگ نویسی خودتان را با ما به اشتراک بگذارید » را بخوانید.


مطالب مرتبط با این پست :


 از یک وبلاگ موسیقی تا یک وبلاگ حقوقی 

نظرات 2 + ارسال نظر
مهران پنج‌شنبه 2 مرداد 1393 ساعت 12:51 http://CafeTarikh.Blog.Ir

عذر میخوام.. فراموش کردم لینک را درون متن بگذارم.
http://www.webnevisi.com/editorial-calendar-for-stable-blog/

لینک مورد نظر شما را هم به مطلب اضافه کردم

Mr. Abbasi چهارشنبه 1 مرداد 1393 ساعت 21:55 http://abbasifard.ir

سلام و درود
خیلی منتظر این پست بودم ، ممنون مهران جان و ممنون جناب میرزایی
چقدر خوب بود و به چه نکات خوبی اشاره کردید : تخصصی نوشتن ، زمان بندی و پست از پیش نوشته شده
نکات و شرح آن‌ها ، آنقدر کامل و خوب بود که نمی توانم با نظرم چیزی به آن ها اضافه کنم و می دانم این سه موضوع در کنار هم یعنی موفقیت ...
موفق و پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد